Religion

Apostelen Matteus var ikke kristen

Kristne har ikke bare fått Det gamle testamentet, men også Det nye testamentet fra jødene, hevder forskere i ny bok. – Ideen om Jesus som Messias er jo jødisk, sier professor Anders Runesson.

– Hvis man som kristen mener at Jesus er en frelser, som er sendt for å redde verden, så kommer jo den redningen fra jødene, som Johannesevangeliet sier. Men i stedet for å takke dem, har kristne prøvd å fjerne jødedommen, og fremstille det som at Jesus ville erstatte jødedommen. Ut ifra Det nye testamentet er det helt feil, mener Anders Runesson, som er professor ved Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

I den nye boka Matthew within Judaism: Israel and the Nations in the First Gospel er han og en rekke andre Matteus-forskere fra hele verden enige om én ting: Matteus var jøde og skrev en jødisk tekst.

LES OGSÅ: – Kirkens viktigste tenkere: – Han spilte en avgjørende rolle for forståelsen av hvem Jesus var

Ikke bare et definisjonsspørsmål

Kan det virkelig stemme – var ikke Matteus kristen? Kirkefedrene og tidligere forskning har gjerne sagt at Matteusevangeliet er skrevet av en jødisk forfatter, som skriver for å omvende jøder til kristendommen.

– Men det som skjer i forskningen nå, er at man sier: «Nei, det finnes det ikke noe belegg for å si». Det er et paradigmeskifte i forskningen, sier Runesson.

###
– Ideen om Jesus som Messias er jo jødisk, sier professor Anders Runesson. Foto: Per Arne Gjerdi

I 2015 kom det en bok om Paulus som jøde, og forskere jobber med flere liknende prosjekter om andre karakterer fra Det nye testamentet (NT). Runesson understreker at det ikke bare handler om hvordan man definerer skillet mellom jødisk og kristen tro, men også hva tekstene faktisk handler om.

Man tenker gjerne at troen på Jesus er det som skiller jødedom og kristendom, forklarer han.

– Sånn er det i dag, men på den tiden var det å våge alt og tro på Messias derimot uttrykk for en sterk jødisk tro. I Matteusevangeliet sier Jesus: «Jeg har ikke kommet for å oppheve Moseloven, men for å fullbyrde den». Det har kirken, men også forskningen, hatt vanskelig for å ta inn.

Jødedommen var mye mer mangfoldig i det første århundret enn man tidligere har innsett, påpeker Runesson og eksemplifiserer med at ideen om Jesus som Messias er jødisk. Ifølge ham bør kristne ha en mye større respekt for jødedommen i teologi og dialog:

– Man må vekk fra ideen om at kristendommen erstattet jødedommen, som ble utviklet med en politisk motivasjon om å avgrense seg fra jødene.

Konsentrasjonen rundt Messias

Det er viktig å skille mellom et skrifts selvforståelse, og hva skriftet fører til, mener Karl Olav Sandnes, professor i NT ved MF vitenskapelig høyskole.

– Det holder ikke å spørre: Hva mente Matteus? Man kan begynne der, men man må også se på hvilken respons evangeliet fikk. Hvilke fellesskap var det som brukte denne teksten? Det er jo helt avgjørende, mener Sandnes.

Karl Olav Sandnes. MF

Stridens kjerne her er jo om vi skal definere Jesus innenfor jødedommen eller ikke?

– Ja, og det kan man helt klart. «Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile» sier Jesus i Matteusevangeliet, og det er et ekko av hvordan loven omtales i de jødiske skriftene. Og Jesus som Messias er 100 prosent jødisk. Likevel er det noe med konsentrasjonen rundt Messias, som man kan diskutere om ikke bryter med det jødiske, sier Sandnes.

Trenger det å være to religioner?

Den største konsekvensen man kan se fra denne forskningen er at ikke bare Det gamle testamentet, men også NT er blitt overlevert fra jødene, mener Runesson. Han er likevel forsiktig med å si at kristendommen er en form for jødedom.

– På en måte er det riktig å si at kristendommen er en slags jødedom for ikke-jøder, men man må også ha respekt for forskjellene som finnes i dag. Ytterst sett tror jeg det handler om å dele ansvaret for sannheten med dem som er annerledes enn en selv. Og det er akkurat det den bibelske kanon gjør: Den består av veldig ulike syn på hvem Jesus er og hva han betyr, og hva Israels historie betyr. Det er denne helheten kirken mener er hellig.

God og dårlig frukt

I Bergprekenen snakker Jesus om hvordan man kan gjenkjenne falske profeter. «På fruktene skal man kjenne dem», sier Jesus. Et godt tre bærer god frukt, et dårlig tre bærer dårlig frukt. Dette er et godt utgangspunkt for å tolke teologi også, mener Runesson:

– Det er på frukten vi kjenner igjen om noe er godt og sant eller ikke. Hvis teologien leder oss til antisemittisme eller islamofobi, da kan vi være helt sikre på at det kommer ikke kommer fra Gud. Jeg tenker at hver kirke, hvert menneske har et ansvar, og det ansvaret sammenfaller i treets frukter.

Sandnes mener at vi har vanskelig for å lese NT uavhengig av den senere historien.

– Disse tekstene er blitt til i en tid hvor de klare grensene ikke ennå fantes. Men så var jo Jesus en konfliktfylt person, og disse konfliktene må på en eller annen måte forklares. De har i seg en kime til det som gjør at religionene til slutt går hver sin vei, sier Sandnes.

Minnestund i Synagogen i Oslo etter skyteepisoden i Tree Of Life Synnagogen i Pittsburgh. Leder og forstander Ervin Kohn

Ervin Kohn: Matteus feiltolker jødedommen

Hva med jødene selv – vil de ha Matteus?

Ervin Kohn, forstander i Det mosaiske trossamfunn i Oslo, er ikke umiddelbart begeistret;

– Det er ingen tvil om at Matteus var jøde. Hvor lærd han var, er jeg mer usikker på.

Kohns sentrale innvending mot Matteus er at han feiltolker «øye for øye og tann for tann».

– Han fortegner jødedommen og snakker om det som en hevnreligion. Det er jo åpenbart for alle at det ikke dreier seg om hevn, men om rettferdig kompensasjon. Denne feilframstillingen har bidratt til veldig mye forfølgelse av jøder.

LES OGSÅ:

Han har skrevet lærebok som hevder at jorda er 6000 år: Dette er å gi unge kristne en ekstra byrde, svarer kritiker

«Mikael Bruun tar feil. Det nye testamentet er ikke evig og uforanderlig»

Trond Bakkevig: «Forskere avslører manglende forståelse av religion»

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Torgeir Holljen Thon

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Religion