Kirkens popularitet, Jesus og djevelen

Koronakrisen gjorde at kirken plutselig måtte over på nye plattformer. Endelig var kirken til stede der folk var. Kirken ble relevant, populær og innflytelsesrik. Med andre ord: alt det djevelen fristet Jesus med, og som han takket nei til.

Koronakrisen gjorde at kirken plutselig måtte over på nye plattformer. Endelig var kirken til stede der folk var, skriver Erik Andreassen. Her er et bilde fra Misjonskirkens #TEMAtorsdag sammen med utviklingsminister Dag Inge Ulstein KrF og Paul Atina Omayio. Foto: Oslo misjonskirke Betlehem.
Publisert Sist oppdatert

Koronakrisen har vist at kirken har evne til omstilling og kreativitet. Det er ikke få som har uttrykt begeistring over antallet mennesker som har fulgt andakter, sangstunder og gudstjenester som er streamet på nettet.

Sosiale medier som heroin

Sosiale medier er heroin for de av oss som søker og trenger oppmerksomhet. Rusen kan opprettholdes ved hjelp av en jevn strøm med dopaminfremmende innlegg. Facebook og Youtubes kraftige analyseverktøy er også glukose for en kirke som nærmest inntar statistikk intravenøst.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP