NORSK SKJØNNLITTERATUR:
1. Lars Petter Sveen: Guds barn (Aschehoug)
Modig og vakkert om det lille mennesket i den store historien. Sveen lar Jesus bevege seg i utkanten, mens soldater, røvere og hverdagsmennesker står i sentrum.
LES OGSÅ: Lars Petter Sveen var klar for å gå på trynet
2. Ingvild H. Rishøi: Vinternoveller (Gyldendal), noveller
Briljant omforming av tung materie til elegant novellekunst. Rishøis følsomhet for menneskelig maktesløshet og fortvilelse er imponerende.
LES OGSÅ: Østkantens sympatiske kyniker
3. Rune Christiansen: Ensomheten i Lydia Ernemans liv (Oktober)
Som prosalyrisk ordkunstner står Rune Christiansen fremst i dagens norske litteratur. Denne romanen har lyriske parti som lyser inn i menneskesinnet.
ANMELDELSE: Einsemd og nærleik
4. Ingrid Storholmen: Her lå Tirpitz (Aschehoug)
Et kor av stemmer løfter fram ansiktene bak krigsmaskineriet, i denne sterke og tidløse andre verdenskrig-romanen fra Ingrid Storholmen.
LES OGSÅ: Frykten for islam er 500 år gammel
5. Odd Klippenvåg: Ada (Cappelen Damm)
En vidunderlig vakker bok som setter seg solid på plass i den som leser. Klippenvåg er en av de edle, som litt for få vet noe om.
6. Carl Frode Tiller: Innsirkling 3 (Aschehoug)
Carl Frode Tiller avslutter Innsirkling-trilogien på en måte som bekrefter hans posisjon som norsk skjønnlitteraturs fremste menneskekjenner.
7. Sigbjørn Skåden: Våke over dem som sover (Cappelen Damm)
Briljant om nordnorsk natur og samisk identitet, i en kunstnerisk behandling av overgrepsskandalene i Kautokeino. Stor kunst.
8. Hanne Ørstavik: På terrassen i mørket (Oktober)
Insisterende og selvgranskende der jeg-fortelleren gjenopplever et avsluttet kjærlighetsforhold som ikke fungerte seksuelt. Sedvanlig stilsikkert.
9. Kjartan Hatløy: Mi meinings hus (Oktober)
Hatløy besitter en poetisk magi som åpner opp verden og gir leseren virkeligheten tilbake. En av Noregs fineste poeter har skrevet en sterk diktsamling.
10. Mirjam Kristensen: Jeg har ventet på deg (Oktober)
Helstøpt og fengslende romantisk fortelling som åpner rom etter rom for leseren som en kinesisk eske, og viser hvordan slektshistorien lever videre i neste generasjon.
OVERSATT SKJØNNLITTERATUR:
1. John Williams: Stoner (Cappelen Damm), oversatt av John Erik Bøe Lindgren
En bok som pilegrimslangsomt og med stille kraft innrullerer oss i anelsen om at livet ikke er en dans på roser.
2. Lena Andersson: Rettsstridig forføyning. En roman om kjærlighet (Gyldendal), oversatt av Knut Johansen
Undersøker forelskelsens vesen og imponerer med skildringen av kvinnelig skam.
3. William Blake: Milton. Et dikt (Bokvennen), gjendiktet av Geir Uthaug
Inspirerende gjendiktning av Blakes klassiske diktverk, i komplett form, inkludert gjengivelse av poetens håndkolorerte grafiske blad.
4. Anne Carson: Glass, ironi og Gud (Kolon), gjendiktet av Tone Hødnebø
5. Yahya Hassan: Dikt (Cappelen Damm), gjendiktet av Pedro Carmona-Alvarez
6. Paula Fox: Lånt stas (Samlaget), oversatt av Tove Bakke
7. Joyce Carol Oates: Karthago (Pax), oversatt av Tone Formo
8. Julian Barnes: Livets nivåer (Cappelen Damm), oversatt av John Erik Bøe Lindgren
9. Lawrence Ferlinghetti: Og Homer kom, så ut som Odyssevs (Flamme), gjendiktet av Jan Erik Vold
10. Stefan Hertmans: Krig og terpentin (Pax), oversatt av Hedda Vormeland
SAKPROSA:
1. Walter Benjamin: Skrifter i utvalg I & II (Vidarforlaget) (Oversatt av Arild Linneberg med flere)
Velskrevne intellektuelle perler i et omfattende utvalg. Førsteklasses næring for tenkende mennesker.
2. Robert Hilburn: Johnny Cash. Livet (Aschehoug) (Oversatt av Vibeke Saugestad)
En rå, raus og varm biografi - i svart.
LES OGSÅ: «Et solid håndtrykk»
3. Alf van der Hagen: Kjell Askildsen. Et liv (Oktober)
Så godt skrevet at det er som å snakke med forfatteren selv. En fantastisk biografi, ulikt alt annet.
4. Marte Michelet: Den største forbrytelsen (Gyldendal)
LES OGSÅ: De «farlige» andre
5. Svetlana Aleksijevitsj: Krigen har intet kvinnelig ansikt (Kagge) (Oversatt av Alf B. Glad)
6. Tore Rem: Reisen til Hitler (Cappelen Damm)
7. Jeanette Winterson: Hvorfor være lykkelig når du kan være normal? (Oversatt av Merete Alfsen)
8. Vincent van Gogh: Å skrive livet (Aschhoug) (Oversatt av Eve-Marie Lund)
9. Bjørn Are Godøy: Ti tusen skygger (Spartacus)
10. Kristin B. Johansen: Maria Magdalena. Disippelen Jesus elsket (Aschehoug)
BØKER OM TRO:
1. Geir Hellemo: Mine tre liv. Tekster om religiøs hverdagserfaring (Verbum)
Geir Hellemo har skrevet en bok med fortettet livsvisdom.
2. Jostein Ørum: Kjærlighetsarr (Verbum)
En uhyre velskrevet, vakker og varm bok til den som befinner seg i sorgens landskap.
3. Tomas Sjödin: Mens du hviler (Vårt Land forlag)
En bok som minner oss om nødvendigheten av den hvilen vi ofte løper fra i vår effektivitetsstyrte hverdag.
4. Espen Ottosen: Hvorfor skriver ikke Gud på himmelen? (Lunde)
En grundig og nyansert bok om tro og tvil.
5. Per Arne Dahl: Å våge livet en gang til (Schibsted)
En varm bok om nåden, slik vi er vant til å høre Per Arne Dahls stemme.
6. Odd Eidner: Det enkle livet (Genesis)
Odd Eidner sammenfatter enkelt og varmhjertet det jordnære og himmelvendte.
7. Stefan Gustavsson: Skeptikerens guide til Jesus (Luther)
Solid og veldokumentert om grunndokumentene for kristen tro.
8. Hans Johan Sagrusten: Det store puslespillet (Verbum)
Spennende populærvitenskapelig jakt på gamle bibelmanuskripter.
LES OGSÅ: Baklengs inn i bibeltekstene
9. Beate Benestad: Når underet kommer langsomt (Lunde)
En bok som tegner Guds vei med et menneske i spennet mellom sorg og glede.
10. Greg Ogden: Disippelliv (Lunde)
Trosspørsmålene knyttes til praktisk etterfølgelse. Kunnskapen skal bevege føttene.
BARNE- OG UNGDOMSBØKER:
1. Simon Stranger: De som ikke finnes (Cappelen Damm)
Stranger leverer en roman av de sjeldne, og kanskje den viktigste ungdomsboken skrevet i vår tid.
2. Oda Faremo Lindholm: Bullshitfilteret (Gyldendal)
Gir unge jenter hjelp til å avsløre og stå imot kroppspresset.
LES OGSÅ: Til kamp mot usunt kroppspress
3. Gaute Heivoll og Marvin Halleraker: Lyset om kvelden (Cappelen Damm)
Kombinasjonen av Hallerakers karakteristiske stil og det enkle språket til Heivoll gjør det lett å tro på lysets magiske virkning.
4. Gro Dahle og Svein Nyhus: Akvarium (Cappelen Damm)
5. Lisa Aisato: En fisk til Luna (Gyldendal)
6. Eli Hovdenak: Øya (Cappelen Damm)
7. Renate Nedregård: Det er min tur nå (Cappelen Damm)
8. Lars Joachim Grimstad: Solkongen (Aschehoug)
9. Laura Djupvik: God dag, herr Jul (Samlaget)
10. Jorunn Strand Askeland: XO Eline (Luther)
TEGNESERIER:
1. Lene Ask: Kjære Rikard (No Comprendo Press)
Sterk og formfullendt gjengivelse av den unge gutten Rikard Jakobsens brevveksling med misjonærfaren på Madagaskar.
LES OGSÅ: Misjonærfar sendte såre brev til sønnen
2. Mette Hellenes: Kebbelife. Mann søkes. Helst uten sjarm (No Comprendo Press)
Frekt og stilsikkert skråblikk på det norske kultur- og samfunnslivet.
3. Bjarte Agdestein, Ronald Kabícek og Endre Skandfer: Krüger&Krogh: Brennpunkt: Oslo (Egmont)
Glitrende actionserie som gir oss nye perspektiver på et ytre sett realistisk 1960-talls Oslo.
4. Josef Yohannes: The Urban Legend (Gyldendal)
5. Ibsen/Moen/Mairowitz: Peer Gynt (Minuskel)
6. Anna Fiske: Gruppa (No Comprendo Press)
7. Tor Ærlig: Hele greia (Jippi)
8. Xue Ting Yang: Et annet sted (Jippi)
9. Brecht Evens: På feil sted (No Comprendo Press)
10. Børge Lund: Lunch. Sykt travelt (Egmont)
Boblere: Frode Øverli: Pondus – Tretten pils og en kebab, Esben S. Titland: Piketty på 1-2-3 (Forlaget Manifest)