Kultur

‘Kunstnerisk kvalitet koster – også for kirken’

PROFESJONALITET: Direktør for Nordland Musikkfestuke, Gro Bergrabb mener Den norske kirke kan være stolt av sitt kulturarbeid. – Kirka må også å være en arena for det profesjonelle kulturlivet, og det må man bruke penger på, sier den tidligere domkantoren og kirkepolitikeren.

Ved nyttår gikk hun over i ny direktørjobb etter 14 år som ledende domkantor i Bodø domkirke. Nå står hun midt i årets utgave av det som er en av landets viktigste festivaler. I sin nye lederrolle er det rammene rundt som er den store forskjellen. Hun vet at mange kirkemusikere kan føle seg ganske aleine om alle deler av en konsert.

– Nå har jeg mange støttespillere som er med og setter ideer ut i livet. Vi kan samarbeide med et bredt spekter av kulturinstitusjoner. Jeg har sett hvor stort team som skal til for å drive ting profesjonelt og sørge for logistikk på alle plan. Jeg ser hvor viktig det er å ha en organisasjon rundt seg som kan dele oppgavene på en fornuftig måte og hva det betyr å ha eksperter som har tenkt på alt. Produsentrollen er et fag. Å vite det er kjempeviktig, sier Bergrabb.

Hun utfordrer kirka på å være en mer profesjonell arrangør.

– Et godt team rundt seg er noe mange kirkemusikere trenger, noen som har et ekstra blikk på avviklingen av konserter slik at musikere får være musikere.

Nordland Musikkfestuke

An die Freude

Festuka ble pangstartet med Beethoven niende symfoni. Bergrabb sier hun hadde hjertet i halsen med så mange aktører involvert og så stor usikkerhet knyttet til ny smittenedstenging. De har tatt høy risiko ved å satse på en festival uten en eneste strømmetjeneste som back up.

– Det er stor lettelse å være i gang, og vi merker gleden over å komme tilbake til fellesskap og menneskemøter, sier Bergrabb.

---

Gro Bergrabb

  • Direktør for Nordland Musikkfestuke siden 1. januar i år.
  • Tidligere var hun domkantor i Bodø.
  • Hun har vært kunstnerisk leder for Bodø internasjonale orgelfestival i en årrekke.
  • Hun er styremedlem ved Den Norske Opera og ballett og har hatt en rekke oppgaver tilknyttet Norsk kulturråd.
  • Som domkantor var hun representant i bispedømmeråd og i Kirkemøtet i Den norske kirke.

---

Kun tillatt bruk etter avtale med fotografen. Overtredelser faktureres.

Hun har allerede satt sitt stempel på programmet og mener det kjennetegnes av «en lekenhet med sjangre og en viss optimisme og glede i programmeringen». I dag er det premiere i domkirka på en nyskrevet teaterforestilling basert på tekstene etter den nesten glemte kristne, poeten, feministen, og sosialisten Sissel Solbjørg Bjugn (1947–2011). Festivalartisten Håkon Kornstad, Arktisk Filharmoni, Tine Thing Helset og Kåre Nordstoga vil også fargelegge resten av uka.

På spørsmål om hvordan overgangen er fra kirkelig til allment kulturliv, minner Bergrabb om festivalens kristne røtter i feiringen av olsok og ønske om å skape et møte mellom kirkelig og allmenn kultur.

– Samtidig er det mer annerledes enn jeg hadde trodd. Det er spennende å se hvor mange som er med på laget av frivillige og partnere, masse folk med stort engasjement. Læringskurven er bratt.

Det går i riktig retning, men to millioner kroner delt på mange medlemmer er ikke så mye.

—  Gro Bergrabb

To millioner er ikke mye

Som representant i Kirkemøtet var Bergrabb i 2018 med på å vedta at satsingen på kunst og kultur skal være et strategisk mål for Dnk. Den gang fulgte det null kroner med vedtaket. I vår vedtok Kirkerådet en satsing på to millioner kroner på blant annet litteratur og musikk samt på opprettelse av kirkelige kultursentre.

– Hva tenker du om den 2-millioners satsingen på kultur som Kirkerådet nå gjør?

– Det går i riktig retning. Samtidig er det noe med at to millioner delt på antall medlemmer ikke er så mye, når man er utenfor og ser kostnadene på en annen måte. Kirka trenger også å være en arena for det profesjonelle, og den kunstneriske kvaliteten er viktig. Det må man være villig til å bruke penger på.

– Hva tror du effekten blir av at domkorene engasjerer profesjonelle sangere?

– Generelt er alt som kan profesjonalisere korbevegelsen kjempeflott. Norske kor har opplevd et løft gjennom mange år. At domkorene får mulighet til å henge med, synes jeg er bra. Det skjer utrolig mye bra kirkemusikalsk arbeid i Norge. Det ser vi ved alle offisielle anledninger i Nidarosdomen og Oslo domkirke der de leverer på veldig høyt musikalsk nivå. Det får vi alle ta del av. Men det er store regionale forskjeller, så det er vanskelig å gi et generelt svar.

Kor med munnbind

Bergrabb mener det er avgjørende hva som skjer når kor over hele landet har hatt bind for munnen i ett og et halvt år.

– Det er utrolig viktig at satsingen fortsetter i en sårbar tid for korbevegelsen. Hvor mange som er med videre når det normaliseres og korene kommer på beina igjen, er jeg spent på. Jeg håper sangerne fortsatt er der. Det kan ikke bli forbudt å synge i kor i all framtid, sier hun.

Hun mener det er et ansvar vi alle har å støtte opp om korene i tida som kommer.

– Vi må følge tett med på hvordan det går med frivillige musikklivet i kirka. Vi har et ansvar for å støtte opp slik at vi kommer i gang igjen på en god måte, sier hun.

I fjor høst gikk en debatt om musikkens plass i kirken i Vårt Land, hvor det blant annet blir diskutert hvorvidt konsertvirksomhet i kirkene går ut over det liturgiske musikkarbeidet i gudstjenestene. Gro Bergrabb ser ikke noen motsetning.

– Gudstjenestelivet vil alltid være en utrolig viktig puls. Å ha kvalitet i det uttrykket er med på å samle folk rundt gudstjenesten. Samtidig har konserter en viktig plass. Musikkproduksjon i kirka handler også om gudstjenester, kantategudstjenester og kirkespill for barn. Det krever også et apparat. Ikke bare konserter, understreker hun.

Europeisk hovedstad

Gro Bergrabb overtok direktørjobben etter André Wallann Larsen da han ble ansatt for å lede arbeidet med å forberede Bodø på å være europeisk kulturhovedstad i 2024.

– Hva betyr Europa-statusen slik du ser det?

– Først og fremst store muligheter for at vi kan strekke oss i vår fulle lengde. Det er en vitamininnsprøyting for nordnorsk kulturliv der vi kan konsentrere oss om våre røtter samtidig som det er en link ut i verden. Vi får verden til Bodø, som er noe vi trenger. Vi bor i en region som trenger mer folk. Derfor er det viktig med et kulturliv som gjør at de unge ser at det går an å leve og bo her. Når flyplassen flytter, skal vi bygge en helt ny bydel. Vi må innta en offensiv holdning til det som handler om fraflytting og sør-nord skjevfordeling og ta grep om egen fremtid, sier Bergrabb.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur