Kultur

Seks domkor får drahjelp av profesjonelle

PROFESJONALISERING: Med ekstramidler fra Kirkerådet er domkorene i Tromsø, Trondheim, Molde, Stavanger, Hamar og Oslo nå på jakt etter profesjonelle sangere. – Nå kan vi ta igjen for alt vi har mistet under pandemien, sier Tone Synnøve Øygard Steinkopf som er domkantor i Molde.

Domkantorene uttrykker stor begeistring for satsingen, også de som ikke mottar midler. Kirkerådet har ikke villet offentliggjøre lista over hvilke kor som har fått midler. Derfor har Vårt Land vært i kontakt med samtlige domkor. Det kan bli mange gilde musikkopplevelser denne høsten. Domkorene har store verk på programmet.

– Å framføre Mozarts C-mollmesse for dobbelt kor er krevende, sier Ingrid Kristine Pettersen som er styreleder i Tromsø domkor.

De har også Bachs juleoratorium på programmet. Nå vil profesjonelle sangere både styrke koret og synge solistpartier.

---

Proffsatsing

  • Kirkerådet satser rundt 850.000 kroner til utprøving av engasjementsstillinger for profesjonelle sangere i domkorene.
  • Alle domkorene unntatt Bodø søkte midler.
  • Domkorene i Tromsø, Trondheim, Molde, Stavanger, Hamar og Oslo fikk midler.

---

Kjapp runde

Utlysningen av midlene og søkeprosessen har foregått i høyt tempo, og detaljene i korenes planer er derfor ikke spikret. I Oslo velger de å satse på å etablere et nytt ensemble med ti stemmer. Andre domkor tenker annerledes og velger å hente inn stemmer for å styrke domkoret. I Tromsø er planen å knytte til seg sangere man har samarbeidet med tidligere. Slik gjør de det også i Stavanger der de har samarbeid med det profesjonelle ensemblet Stavanger katedralsangere. På Hamar går de mer åpent ut for å finne aktuelle stemmer. De profesjonelle vil så inngå i hver sin stemmegruppe som det en kantor kaller «bjellekuer» og styrke gruppen. Der vil de også kunne spille en pedagogisk rolle.

Har du en profesjonell sanger i hver stemmegruppe, vet vi at hele koret vil løfte seg.

—  Trond Våge, domkantor på Hamar

Drahjelp

Et kriterium for å søke var at korene skulle styrkes både ved gudstjenester og konserter. I Stavanger kan man se fram til Mozarts Missa brevis i høymessen 5. september og Schnittkes Requiem på en allehelgenskonsert 7. november. På Hamar vil domkantor Trond Våge dirigere koret i Mozarts Requiem 7. oktober, og til jul er domkoret klare med Händels Messias.

– Har du en profesjonell sanger i hver stemmegruppe, vet vi at hele koret vil løfte seg, sier Våge.

Trond Våge

Domkantor i Molde Tone Synnøve Øygard Steinkopf er enig. Hun har vært i kontakt med sangere som koret har arbeidet med tidligere. Bachs juleoratorium står på planen, og det blir en allehelgenskonsert.

– Siden det er gudstjenesten som er kirkens hovedsamling, legger vi vekt på at de skal være med der, sier Steinkopf.


Nidaros domkor

Ringvirkninger

Nidaros domkor legger opp til to gudstjenester for å utprøve midlene. Den ene er åpningsgudstjenesten på kirkemøtet 11. november. Dessuten framføres Bachs juleoratorium 2. og 3. desember sammen med barokkorkesteret Oslo 415.

Domkantor Karen Haugom Olsen tror korsangen vil styrkes på flere måter dersom midlene videreføres.

– Domkoret holder i dag et høyt nivå, og det å kunne honorere sangere for enkelte tjenester i høytidene og ved spesielle anledninger vil styrke muligheten til å fremføre kirkemusikk i høymessen på et høyt nivå gjennom hele kirkeåret. Koret vil kunne tiltrekke seg flere medlemmer som er frilans sangere eller sangstudenter. Dette vil heve nivået på koret og kirkemusikken, sier hun.

Karen Haugom Olsen

Hun tror en nivåheving dessuten vil gi grunnlag for mer samarbeid med det profesjonelle Trondheim vokalensemble på deres kirkemusikalske produksjoner.

– Alt i alt vil dette tjene både kormiljøet, musikkmiljøet i byen og kirkemusikken i Nidarosdomen, og det vil være positivt for nivået og rekrutteringen til det profesjonelle korlivet i Norge, sier Haugom Olsen.

Fint for frilansere

I Bodø har tidligere domkantor Gro Bergrabb nettopp gått over i stillingen som direktør for Nordland Musikkfestuke. Hennes kollega Øystein Jæger starter på et treårig doktorgradsstipendiat. Fordi de nå venter på at nytilsatte George Chittenden skal etablere seg som domkirkens nye kantor, valgte de ikke å søke på proffmidlene.

– Jeg synes dette er en veldig god satsing og håper vi kommer med i framtida. Dette er en modell som kan være bra for utvikling av kirkemusikken og som dessuten kan skape en god arbeidsplass for frilansere i de norske byene, sier domkantor Øystein Jæger.

Anerkjennelse

Også korene i Fredrikstad, Kristiansand og Bergen søkte midler uten å nå opp. Domkantor Kjetil Almenning i Bergen ser dette like fullt som en spennende utvikling.

– En del av korene honorerer ved enkelte tilfelle sangere allerede. Nå løftes muligheten for det opp. Det er en anerkjennelse av domkorene i et korlandskap som er i rivende utvikling, sier han.

– Det er veldig flott at det tenkes på denne måten, sier domkantor Marianne Sødal Misje i Kristiansand.

Spent på fortsettelsen

Tore Erik Mohn er valgt leder for domkantorene. Han dirigerer Borg domkor som fikk avslag på sin søknad. De hadde planlagt kveldsgudstjenester som må gå ut, men konserten ved åpningen av Hovlandfestivalen går som planlagt.

– Denne offensiven er spennende, og jeg ser fram til resultatet og evalueringen. Jeg er også spent på om satsingen vil fortsette. Det er liten tvil om at kulturvirksomheten i kirken favner bredt og er viktig for store deler av befolkning. Det har ikke vært like synlig i budsjettene at kirken er seg bevisst sitt ansvar som kunst- og kulturaktør, sier Mohn.

Rett arena?

– Hvordan kan prosjektet evalueres?

– Det må gjøres en sangfaglig og kunstnerisk vurdering. Domkantorene og sangerne må selv være med å evaluere om de er blitt bedre, og om det er en modell det er verdt å jobbe videre med, sier Mohn.

Et moment i en evaluering må være om domkorene er rett arena for en profesjonalisering.

– Domkorene jobber svært godt i det øverste sjiktet av våre mange dyktige amatørkor, og det er verken realistisk eller ønskelig å omgjøre korene til profesjonelle kor. Jeg regner med at det ikke er intensjonen, sier Mohn.

Amatørteppe

Han mener alt ligger godt til rette for satsing på profesjonelt musikkliv i kirkene. Her har man alt på et brett: Unike lokaler, et trimmet personale både av musikere, produsenter, og kirketjenere som vet godt hva som må til for å få en musikkproduksjon opp å stå.

Det er snart gått to tiår siden kirkens kulturmelding Kunsten å være kirke ga inspirasjon til hvordan kirken kan være til stede i lokalsamfunnet som arena for kunst og kultur.

– Det som har manglet for å være en aktør er at det gis rom for å hyre inn folk som har det som sin profesjon. Det henger et slags amatørteppe over kirken. Samarbeider du med proffe kunstnere må de få betalt deretter. Organister er de beste til å få mye ut av hver eneste krone. Å tilføre penger på denne måten som gir større muligheter til å ta profesjonelle inn, sier Mohn.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur