Kultur

Nytt arkiv skal redde kirkemusikkarven ut av kjeller og loft

ARKIV: Sporene av det kristne Norges sang- og musikkhistorie er å finne litt over alt. Nå skal det samles i Norsk Kirkemusikkarkiv for å lette tilgangen og forhindre at landets kristne kulturarv forvitrer.

Nylig mottok Kirkemusikksenter Nord (KiN) meldingen om at Kirkerådet bevilget 100.000 kroner. Styreleder Øivind Mikalsen tror pengene kan vise seg å bli en avgjørende fødselshjelp for et nasjonalt kirkemusikkarkiv. I fem år har KiN lagt planer. Og det handler ikke bare om å ta vare på historien.

– Når for eksempel en kantor med utenlandsk bakgrunn som ikke kjenner den norske tradisjonen, leter etter sanger til barnekoret, er det få steder å gå, forteller Mikalsen som selv er kantor.

---

Norsk Kirkemusikkarkiv

  • Kirkerådet i Den norske kirke har bevilget 100.000 kroner til arbeidet med å etablere Norsk Kirkemusikkarkiv.
  • Kirkemusikksenter Nord har planlagt et slikt arkiv i noen år.
  • Arkivet vil samle materiale fra kristent musikkliv fra alle kirkesamfunn.
  • Målet er å åpne et arkiv i 2024, året da Bodø er Europas kulturhovedstad.
  • Referansegruppa består av Harald Herresthal (professor emeritus Norges Musikkhøgskole), Gro Bergrabb (direktør Nordland Musikkfestuke), Øivind Mikalsen (styreleder Kirkemusikksenter Nord), Marianne Sødal Misje (domkantor Kristiansand) og Peter Vang (kantor i Lyngen).

---

Hovedoppgaven for kirkemusikkarkivet vil være å gjøre kirkemusikken tilgjengelig både fysisk og digitalt, med noter og øvrige dokumenter, publikasjoner og lyd- og bildefiler. Og med kirkemusikk tenker de på musikk fra hele den kristne kulturarven i Norge, også frikirkelige og etniske grupperingers musikk. Mikalsen har selv bakgrunn fra legmannsbevegelsen, og understreker at hele spekteret av den kristne musikkarven må med. Arkivet skal dekke både kor- og instrumentalmusikk, folketoner, eldre og nyere salmetradisjon, liturgi, kunst- og samtidsmusikk så vel som kirkelig bruksmusikk og rytmisk musikk.

– Men er ikke det meste å finne i Nasjonalbiblioteket eller på utdanningsinstitusjoner for kirkemusikere?

– Musikkhøgskolens arkiver er for studentene. Og i andre arkiv må du vite hva du leter etter. Vil vil legge til rette for at man kan lete uten å vite hva man leter etter, sier Mikalsen.

Private samlinger

Den norske kirke har ikke systemer for noteinnkjøp eller lagring. Domkirkene har store notesamlinger, men det er i dag ingen systematikk, katalogisering eller utveksling. I generasjoner har den enkelte kantor kjøpt inn noter, og de har selv arrangert og komponert musikk. Privatpersoner sitter igjen med store notesamlinger. Arvinger ser ofte ikke verdien av å ta vare på materialet.

Mikalsen opplevde selv å kjøpe et musikkstykke der verknummeret antydet at det fantes flere stykker. De var ikke å få kjøpt noe sted. Via bekjente fant han ut at de kunne befinne seg i Statsarkivet i Kristiansand. I eskene etter komponisten fant han der håndskrevne noter med de andre verknumrene.

– Det er et eksempel på en pågående forvitring av landets kristne kulturarv, mener Mikalsen og tilføyer at i dag er verkene han fant utgitt.

Øivind Mikalsen

Mikalsen vet at behovet for et serviceorgan er stort. Han illustrerer det med en kordirigent som er ute etter musikk for en spesiell dag i kirkeåret med angitte bibeltekster. Ved å legge inn slike søkeord, vil dirigenten kunne lete etter musikk hun eller han ikke vet finnes. En studietur til Folkekirkens ungdomskors nodebibliotek i Løgumkloster i Danmark ga viktig inspirasjon. Der er samlingen systematisert slik at musikere og dirigenter lett kan finne fram. Senteret arrangerer også kurs og samlinger.

Forvitring

Kirkemusikksenteret har til nå brukt av oppsparte midler til å lønne prosjektleder Kristin Mellem. Hun jobber nå med å ferdigstille en søknad til Arkivverkets støtteordning for private arkiv. Å forankre søknaden arkivfaglig er et omfattende arbeid.

– Derfor må vi ha ett tett samarbeid med Nasjonalbiblioteket, men vi må ligge nær kirkens lange og dype historie der musikken har vært sentral. For å ha oversikt, må man han både innsyn og finfølelse for hva det rommer, mener Mellem.

Kristin Mellem

– Dere ser en forvitring. Hva skjer?

– Salmesangen var folkekunnskap, men i dag er ikke salmene lenger en fellesnevner for folk flest. Lystenning er fint, men man stod tryggere når man kunne håndtere kriser ut fra tradisjonelle måter å gjøre det på som ved salmesang og et Fader Vår. Folk synger sjeldnere sammen, og kvalitetsmusikken taper terreng for det kommersielle. Dessuten gjør den digitale omveltningen at papirarkiv går tapt. Jeg ser det på min egen notesamling. Musikk man ikke spiller lenger; skal man gi det bort eller går det i søpla?

Nasjonalt prosjekt

Kirkemusikksenter Nord er det eneste fagsenter for kirkemusikk i Norge som er på statsbudsjettet. KiN er forankret i Nord-Norge med base i Bodø. Målsettingen er å åpne dørene for arkivet når Bodø i 2024 er Europeisk kulturhovedstad.

– Vi har lenge arbeidet med nasjonale oppgaver, og støtten fra Kirkerådet gir oss mulighet for å løfte et av våre virkelig store nasjonale prosjekter, sier daglig leder Tove Helen Bakkemo.

En av de største utfordringene blir å finansiere framtidig drift.

– Vi må få organisasjoner og trossamfunn med i spleiselag. Dette må bli et fellesprosjekt, sier Mikalsen.

Initiativet kommer fra Bodø, men hvordan og hvor arkiv blir organisert på ett eller flere steder, er blant de spørsmål som må utredes videre.

– Vi ser gjerne at vi kan ha et sted man også kan bli noen dager for å gå grundig til verks, sier Mikalsen.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur