KRISTNE TENKERE:

Sødmefylt dikter og reformator

Mennesket vil ikke kunne elske Gud uten å først å elske den lidende, kjødelige Kristus. – Det er essensen i Bernhard av Clairvaux's forløsningslære, sier Line Cecilie Engh.

Line Cecilie Engh er førsteamanuensis i idéhistorie ved Universitet i Oslo, og har doktorgrad på den store mystikeren fra 1100-tallet.

– Bernhard ble født inn i en lavadel-familie i Burgund – i 1090/91. Vi vet mye om ham, takket være et stort forfatterskap og over 500 bevarte brev. Han brevvekslet med paver, konger – og Hildegard av Bingen, som også var en viktig skikkelse i kirken i hans samtid.

Abbed som 24-åring

Engh beskriver Bernhard som en stor begavelse, ikke minst litterært. Han var ekstremt karismatisk, med store taleferdigheter – og blir abbed i klosteret han grunnlegger i Clairvaux – i en alder av 24 år.

– Det er en ren nytelse å lese ham på latin. Han har et språk som synger, som ingen oversettelse kan rettferdiggjøre. Han var en stor forfatter i sin samtid, og den statusen har holdt seg helt til i dag. Det er mye sødme i tekstene hans, og han fikk kallenavnet den honningsøte doktoren.

Engh blir mer og mer fasinert av Bernhard, men er ikke sikker på om hun ville spist middag med ham.

– Han må ha hatt en meget intens og sammensatt personlighet, og hans enorme talegaver kunne ende opp i noe sterkt manipulerende. Han reiste mye rundt i Europa, og fikk folk med seg – det sies at kvinnene gjemte bort sønner og ektemenn når han var på besøk – i frykt for at han skulle overbevise dem om å følge ham – og forlate familien.

Kristus omfavner St. Bernhard er malt ca. 1625 av den spanske barokkmaleren Francisco Ribalta.

Ubestridt leder for cistercienser-ordenen

Litt over tyve år gammel dro han med seg slekt og venner med til klosteret i Citeaux.

– Der møtte de en lurvete gjeng, som hadde brutt ut og ville leve i en strengere etterfølgelse av Benedict. Etter et par år etablerer han sitt eget kloster i Clairvaux, han blir abbed i en alder av 24 år, og blir cistercienserordenens ubestridte leder og tenker for lang tid fremover.

På kort tid grunnlegger denne ordenen 600 klostre over hele Europa, blant annet på Hovedøya i Oslo og Lyse kloster ved Bergen.

– Dette var den store blomstringstiden for de monastiske bevegelsene, som gikk hånd i hånd med kirkereformer og skapte dynamikk både teologisk og politisk. Bernard var ikke redd for å heve stemmen i debatten. Samtidig som han lever i en superpoetisk, litterær verden – drar han også rundt i Europa og ytrer sine politiske meninger.

Tempelridderne

Bernhard var også engasjert og omstridt opp mot kirkens andre korstog. Han forfattet Tempelriddernes regel der han skaper en ny skikkelse - den nye soldat. Her skaper han en helt ny rolle - en kombinasjon av ridder og munk.

Bernhard brøt med Benedicts regel om målet om stabilitet.

– Han beveget seg mellom det sekulære liv og munkevesenet. Klostrene står fortsatt for det enkle, rene og fattigslige livet, men Bernhard prøver å opprette en balanse mellom det aktive – og det kontemplative livet. Det kuttes ned på liturgi og tidebønner, og cistercienserne ble mer engasjert og utadvendte – og tok mer aktivt del i livet rundt seg, forteller hun.

Brudemystikk

Bernhard var svært viktig for utviklingen av brudemystikken der hver enkelt troende er bruden - i forholdet til Jesus.

Bernhard dreier oppmerksomheten bort fra kirken som brud og over mot sjelen – det subjektive og personlige, med et erfaringsforhold til det guddommelige som er basert på kjærlighet. Han innleder en affektiv vending i datidens teologi og legger stor vekt på at det er kjærligheten som skaper enhet mellom Gud og mennesker. Han beskriver Gudskjærligheten som inderlig, intens – og kan også beskrive den erotisert.

Bernhard er også nært forbundet med Maria-kulten, og Dante bruker ham som sin siste guide til paradiset i Den guddommelige komedie.

– Bernhard fører Dante til Maria og deretter til den endelige gudsvisjonen. For Bernard var Maria en megler mellom mennesker og Gud. Ett av de mest kjente bildene av Bernard viser ham knelende foran Maria mens hun drypper morsmelk fra sitt bryst og inn i hans åpne munn. Denne mirakellegenden om Bernhard lever fortsatt sterkt.

Begjær

Bernhard skriver om det kjødelige som veien til noe høyere og åndelig. En historie forteller at han selv ble grepet av begjær til en ung kvinne – og kastet seg i en frossen sølepytt for å stagge lysten.

St. Bernhard-passet bærer helgenens navn og går mellom Aosta i Italia og Martigny i Sveits. Klosteret der ble opprettet i 1049 og er sannsynligvis stedet der de berømte St. Bernhardshundene ble alet frem.

LES MER:

Delikatesser fra Munkeby Mariakloster

Han tømte Burgund for unge riddere

---

St. Bernard av Clairvaux

  • Bernhard av Clairvaux (1090 – 1153) var en ledende kirkelærer, mystiker og abbed i cistercienserklosteret som han grunnla i Clairvaux.
  • Han reformerte cistercienserordenen som vokste raskt og etablerte ca. 750 klostre i Europa.
  • Klosteret på Hovedøya i Oslo og Lyse kloster ved Bergen tilhører ordenen, begge ble stiftet på 1140-tallet.
  • Bernhard ble kanonisert i 1174, og festdagen er hans dødsdag, 20. august.

---

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter