Presseetisk nederlag for Blå Kors

Komiteen som foreslår revisjon av etikkregler anbefaler norsk presse å se bort fra et forslag om spesiell varsomhet for reklameeffekten av alkoholomtale.

Blå Kors der Jan Elverum (bildet) er generalsekretær vil ha norsk presse til å pålegge seg selv særlig aktsomhet for reklameeffekten av alkoholomtale. Denne uken fikk de nei fra komiteen som innstiller på endringer i etikkregelverket.
Publisert Sist oppdatert

Norsk Presseforbunds komité for revisjon av norsk presses etikkregler, Vær Varsom-plakaten, mener norske medier har «et stort ansvar» for å få fram de negative konsekvensene av alkoholmisbruk. Den sier likevel nei til å ta inn en oppfordring til å jobbe særskilt for opprettholdelsen av skillet mellom redaksjonell omtale og reklame for legemidler, tobakk og alkohol.

Skeptisk til vinanmeldelser. Forslaget om en slik formulering kom fra avholdsorganisasjonen Blå Kors i fjor sommer. Organisasjonen hadde da i lengre tid pekt på det de anser for å være en utradering av alkoreklameforbudet, nemlig medienes massive og positive omtale av alkoholprodukter, for eksempel i form av vinanmeldelser.

– De negative virkningene av alkohol er det en ordinær, journalistisk oppgave for mediene å forholde seg til. I den grad det kan påvises at det drives tekstreklame for alkoholprodukter, er det brudd på Tekstreklameplakaten, skriver komiteen som blant annet består av Aftenpostens kulturredaktør, Knut Olav Åmås, og generalsekretær i Presseforbundet, Per Edgar Kokkvold.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS