Nyheter

LO feiret 1. mai med retusjeringsfilter

KrFU-politikere er kritiske til filteret, men LO forsvarer bruken.

– Når LO skal gjøre øyne større og hud feilfri, er ikke det en måte å hylle vanlige folk på. Det synes jeg de bør holde seg for gode for, sier Edel-Marie Haukland som er leder i KrfU.

I forbindelse med feiringen av 1. mai var det i år mulig å bruke et eget foto-filter fra LO i kommunikasjonsappen Snapchat.

Filteret glattet ut huden og gjorde øynene til brukerne større, samtidig som det hadde teksten "1. mai! Trygghet for helse og arbeid".

Flere KrF- og KrFU-politikere har kritisert filteret på Facebook. Blant dem er KrFU-leder Edel-Marie Haukland.

Hennes kritikk er todelt.

– For det første er det kritikkverdig at LO skal prøve å få folk til å se mindre slitne ut. Covid-19 tærer på alle, og spesielt arbeiderne, som LO prøver å hedre 1. mai. Da treffer et såkalt beautyfying-filter feil.

Fra KfFY-landsmøte 19.10.19. Edel-Marie Haukland.

Edel-Marie Haukland er kritisk til LOs bruk av såkalte skjønnhetsfilter på Snapchat.

For det andre er lederen opptatt av at filteret når særlig ut til unge, da det er de som i størst grad bruker slike filter.

– Det har i mange år vært målretta reklame mot unge i form at retusjerte bilder. Når unge kan påføre denne retusjeringen på seg selv, kan deres idealbilde for hva utseende skal være gjøres desto mer urealistisk.

Hun mener at faren er at unge skal oppleve at deres eget utseende ikke er godt nok i seg selv.

Til senere håper hun at LO holder seg for gode til slike filter.

Gratulerer, arbeidere! Her har dere glattere hud og større øyne i anledning dagen. Hilsen LO! Det er naturlig hvis...

Posted by Edel-Marie Haukland on  Friday, May 1, 2020

Påvirker hvordan vi ser på hverandre

Ida Lindtveit Røse, førstekandidat for Viken KrF, har også ytret sin kritikk på Facebook.

Til Vårt Land sier hun at hun synes det er dumt at LO bruker 1. mai på å legge ut et skjønnhetsfilter.

Sola  20190426.
Kristelig Folkeparti avholder sitt landsmøte 26.-28. april på Sola. Ida Lindtveit er tilstede under landsmøte til KRF i Stavanger. 
Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix

Ida Lindtveit Røse mener det er problematisk at LO bidrar til et jag om perfekthet.

– Vi vet at mange bruker slike filter og at det påvirker hvordan vi ser på oss selv og andre. Og det er fullt mulig å ha et sånt filter uten å legge på en sånn retusjerende effekt, som jeg mener LO burde gjort.

Røse forteller at hun vanligvis opplever at KrF og LO har en felles kamp mot urealistiske skjønnhetsidealer, derfor opplever hun det som spesielt at LO har valgt dette filteret. Hun synes det er tankevekkende at filteret har gått gjennom godkjenning hos LO.

– Enten har vedkommende ikke tenkt på at det er et skjønnhetsfilter, som er oppsiktsvekkende i seg selv. Eller så har en tenkt på dette og synes det er greit, og da er det problematisk at LO bidrar til et jag etter perfekthet.

Gratulerer med 1.mai! Men kjære LO, hva tenkte dere på da dere laget dette filteret? Advarsel: bildet til venstre er...

Posted by Ida Lindtveit Røse on  Friday, May 1, 2020

Forsvarer bruken

Wegard Harsvik, leder for samfunnskontakt og strategi i LO, sier at det var flere LO-filter å velge mellom 1. mai.

– Hele poenget med denne typen filter er at de skal fremkalle karikaturer, enten man vil framstå som pirat, forskjellige dyr eller yrkesgrupper som vi løftet fram 1. Mai.

– Vi tror ikke noen føler på skjønnhetspress av muligheten til å kle på seg en industriarbeiderhjelm, sier Harsvik om filterene.

Harsvik påpeker at årets 1. mai-feiring hovedsaklig ble digital i år. Han synes dette var en artig måte å markere dagen på, på plattformen Snapchat.

KrF-kampsak

Barne- og familiedepartementet sendte i vinter ut et forslag til ny markedsføringslov. Der går de blant annet inn for en plikt til å merke retusjert reklame. I forslaget innebærer dette at all retusjert reklame med personer involvert, skal merkes. Reklame hvor kroppen til personen i reklamen er fikset på ved fotomanipulasjon eller filtre, skal tydelig merkes.

Daværende forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad begrunnet forslaget med at ar barn og unge utsettes for et stort kroppspress gjennom sosiale medier og reklame.

– Forslaget om å merke retusjert reklame er ett av flere viktige tiltak for å redusere kroppspress blant barn og unge.

Forslaget er fremdeles ute på høring.

LES MER HER:

• KrFU-nestleder refser ung.no: – Problematisk når råd gis ut fra egen ideologi

• Ingen kommer til å slutte å kroppspresse fordi Ropstad har sagt det er dumt med kroppspress

• Merking av retusjert reklame er ingen vidunderkur, men det hjelper

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter