Nyheter

– Dette har gått fort

Analytikere er overrasket over hvor raskt Bartholomeus anerkjente Den ortodokse kirke i Ukraina.

– Dette var ingen enkel avgjørelse. Jeg er overrasket over at patriarken i Konstantinopel har vist så stor handlekraft når han vet hva konsekvensen blir, sier Alexander Tymczuk, som har skrevet flere artikler om den ukrainske kirkestriden på egen blogg og nettstedet religioner.no.

I helgen markerte den ortodokse patriarken i Konstantinopel formelt under en seremoni i Istanbul at han anerkjenner en ny nasjonalkirke i Ukraina som autokefal/selvstendig. Den ukrainske presidenten Petro Porosjenko var også til stede. I oktober brøt Moskva-patriarkatet med Konstantinopel i protest mot at patriark Bartholomeus varslet at han gikk inn for dette.

Professor i Midtøstenstudier ved Universitetet i Oslo, Berit S. Thorbjørnsrud, mener det er vanskelig å si hvor mye politiske interesser har hatt å si i saken.

– Presidenten i Ukraina har vært sterkt inne i bildet for å få dette til, sier hun.

LES MER: Uavhengig, ny kirke etablert i Ukraina

Maktkamp

Ved at Konstantinopel har godkjent den nye kirken, får medlemmene igjen dele nattverdfellesskap med andre ortodokse kristne. Tidligere har bare den ukranisk-ortodokse kirken med bånd til Moskva-patriarkatet hatt dette. Men fortsatt er prosessen ikke helt i havn.

– Maktkampen mellom Moskva og Konstantinopel vil nok gjøre at det tar lang tid før hele det ortodokse kirkesamfunnet anerkjenner Den ortodokse kirke i Ukraina, sier Tymczuk.

Han har interessert seg for kirkestriden både fordi han har vært på feltarbeid i Ukraina som sosialantropolog, har ukrainsk kone og ukrainske besteforeldre som kom til Norge for noen tiår siden. Tymczuk mener at patriarken i Konstantinopel er vár for sprengkraften i kirkestriden, og at det kan være én grunn til at den nye nasjonalkirken ikke skal hete Den ukrainsk-ortodokse kirke, men «Den ortodokse kirke i Ukraina».

Det er også bestemt at den øverste lederen for den nye kirken skal være «metropolitt», ikke patriark. Den andre ortodokse kirken som har bånd til Moskva, blir tvunget til å skifte navn til «Den russisk-ortodokse kirke i Ukraina».

LES MER: Er ukrainer, russisk-ortodoks prest – og nå ambivalent

Kritisk brev

Patriark Kirill av Moskva skrev nyttårsaften et åpent brev til patriark Bartholomeus av Konstantinopel. Han skriver at det var med «stor smerte, overraskelse og indignasjon» han leste brevet fra Bartholomeus der han informerte om sine handlinger overfor kirken i Ukraina. Patriark Kirill skriver:

«At skismatikere gjenforenes med Kirken ville vært en stor glede både for ortodokse kristne i Ukraina og hele den ortodokse verden, hvis dette hadde foregått i tråd med reglene i kanonisk rett, i fredens ånd og i Kristi kjærlighet. Men den nåværende politiserte prosessen preget av tvang ligger langt fra normene og ånden i de hellige kanoniske lovene. En god del løgner har hopet seg opp, og nå risikerer den sanne ukrainske ortodokse kirke å bli utsatt for vold».

Moskva-patriarken viser også til at patriark Bartholomeus i sitt brev gjentar at Konstantinopel har «et eksklusivt ansvar for å tildele autokefali» og vurdere ønsker fra andre lokalkirker i tråd med den spirituelle betydningen av visse kanoniske lover. Men patriark Kirill understreker at denne fortolkningen ikke har støtte i hele den ortodokse kirken.

LES MER: Dilemmaet patriarken står i

Uro

Tymczuk er spent på hva som nå skjer der kirker velger å gå over til den nye nasjonalkirken. Han understreker at på landsbygda har dette til nå i bare noen få, spesielle tilfeller ført til slåsskamper, men at det kan være større fare for uro når det kommer til store kirker og klostre i Kiev.

– Da kan det skje at proukrainske og prorussiske krefter barker sammen, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter