Kirke

'Streng tale, men ikke retorisk uredelig'

Retorikkprofessor mener ildovn-prekenen er tydelig på at bestemte grupper går fortapt hvis de ikke omvender seg. Men han finner ingen eksempler på hersketeknikker i manuset.

– Jeg tror dette vil oppfattes som en utestengelse og som bakstreversk. Men hvis det han gjør er uredelig, hvor ligger uredeligheten? Da må man nesten si at det å tro sterkt er uredelig, sier retorikkprofessor Jens Elmelund Kjeldsen ved Universitetet i Bergen.

Debatten har rast etter at biskop Atle Sommerfeldt i juli sendte et brev til alle proster i Borg bispedømme der han advarte mot å bruke tidligere Ungdom i Oppdrag-leder Alv Magnus som forkynner. Foranledningen er en preken Magnus holdt på en fellesgudstjeneste i Råde i februar.

På forespørsel fra Vårt Land har retorikkprofessor Jens Elmelund Kjeldsen lest manuset til prekenen.

I debatten rundt advarselen har det vært uenighet om hva Magnus egentlig sier og ikke i prekenen. Biskopen og flere som var til stede mener Magnus gikk for langt i å antyde at folk med bestemte posisjoner i samlivsetiske spørsmål, blant annet likekjønnet ekteskap, vil gå fortapt dersom de ikke omvender seg. Mot dette har blant annet nåværende leder i UIO, Andreas Nordli, hevdet at dette er en vranglesning av Magnus.

LES KOMMENTAR: Debatten som gikk i grøften

– Sier han at de som støtter likekjønnet ekteskap går fortapt dersom de ikke omvender seg, at de som lever i homoseksuelt partnerskap gjør det - eller begge deler?

– Det er egentlig litt uklart, siden han ikke sier det entydig noen plass. Men for meg er det rimelig klart at han mener begge grupper. Om du lever i homofilt partnerskap eller anerkjenner homofilt ekteskap i kirken så er begge deler like galt, for ingen av disse gruppene har lyttet til det som egentlig er Guds ord. Han sier ikke at disse nødvendigvis går fortapt, men at de må endre atferden sin hvis de ikke skal gjøre det. For meg er det helt åpenbart, sier Kjeldsen.

LES MER: Soknepresten i Alv Magnus-saken: – Jeg vil aldri si at de som mener noe annet går fortapt

Ikke uredelig

Kjeldsen har arbeidet med retoriske uredeligheter og fiendtlige angrep. Når han leser teksten finner han ingen eksempler på dette.

– Det er ingen som latterliggjøres eller henges ut, men han gjør en teologisk analyse som har alvorlige konsekvenser for noen. Det kan være ubehagelig og man kan være uenig, men det er ikke et spørsmål om retorisk uredelighet. Det handler om teologisk fortolkning, sier Kjeldsen, som understreker at han ikke velger side i saken.

– Bruker han hersketeknikker?

– Nei, det finner jeg ikke. En hersketeknikk er undertrykkelse av andre menneskers synspunkter som gjør dem ute av stand til å besvare undertrykkelsen. Hvis jeg sier «jeg er uenig i din tolkning» eller «argumentet ditt er dårlig», da er det ikke hersketeknikk. Man må være forsiktig med å kaste ut ordet hersketeknikk. Det blir som en fotballkamp der man holder opp å spille fotball og heller diskuterer reglene. Noen ganger må man slutte å diskutere reglene og heller diskutere saken.

LES MER: Norske kristenledere uenige om hvor grensene for forkynnelse går

Vil forenkle

Slik prekenen er bygd opp, veksler Magnus mellom bibelsitater, fortolkning av disse og forklaring av konsekvensene. Kjeldsen oppfatter Magnus som en person som på bakgrunn av fortolkningen sin ikke kan trekke andre konklusjoner enn han gjør.

– Synes du han anerkjenner at det han selv gjør er fortolkning?

– Hvis du er sterkt troende er det vanskelig å anerkjenne at du gjør en fortolkning. Hvis du gjør det, da anerkjenner du at det kunne blitt annerledes fortolket, og da er du ikke lenger en sterkt troende.

– Hvordan tror du denne prekenen vil oppfattes av mennesker som ikke er vant til å gå i kirken?

– Når publikum ikke har forutsetning for å forstå det som blir sagt, som bibelsitater og teologisk fortolkning, da vil man automatisk forenkle. Noen kan tenke at han hater homoseksuelle, men ut fra prekenen å dømme er det ikke noe som tilsier det. Man har naturligvis rett til å tro det om Magnus, men det vil forhindre en nyansert forståelse for hvorfor han sier det han gjør. Slik jeg leser prekenen er de barske ordene en konsekvens av streng teologisk fortolkning.

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Kirke