Verdidebatt

Stakkars, stakkars lærere

Jeg kjente en nummen følelse avmakt, og en god dæsj sympati for lærerne våre, som daglig står til ørene i floskler og abstraksjoner.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Nรฅr det i utgangspunktet er dรธnn umulig รฅ begripe lรฆrings-planene for skolen, og kommunikasjonen fra Utdannings-direktoratet er utformet som en labyrint av svada, er det stadig stรธrre grunn til รฅ la seg imponere av lรฆrerne, som faktisk makter รฅ navigere i dette tรฅkelandskapet.

Det begynte bare med at jeg ville vite pรฅ hvilket klassetrinn elevene lรฆrer om Olav Haraldsson, eller Hellig Olav, som noen av oss kaller ham. Sรฅ jeg googlet meg frem til Utdanningsdirektoratets hjemmesider hvor jeg fant et sรธkefelt med overskriften ยซFinn lรฆreplanยป. Lovende, tenkte jeg, helt til jeg ble bedt om รฅ fylle ut ยซlรฆreplan ยญeller lรฆringskodeยป i sรธkefeltet.

LES OGSร : En helgen for vรฅr tid

En gang het barneskolen. 

For รฅ finne en relevant lรฆringsplan, mรฅtte jeg altsรฅ vite hvilken plan jeg lette etter, sรฅ jeg trykket i stedet litt tilfeldig pรฅ Utdannings-ยญdirektoratets logo, og fikk opp en ny toppmeny der kunne jeg velge ยซUtdannings-lรธpetยป, som jeg jo trykket pรฅ, bare for รฅ fรฅ en rekkeยญ nye valg โ€“ og selv om jeg ikke ante hvilket nivรฅ jeg skulle velge, trykket jeg pรฅ ยซGrunnskoleยป, ut fra antakelsen om at vikinger og middelalder og sรฅnt noe hรธrer man om pรฅ det som en gang het barneskolen.

Jeg fikk nรฅ enda et sett av nye av valg, men relativt lovende, fรธlte jeg, overskriften var nรฅ ยซHva skjer pรฅ hvilke trinn?ยป. Jeg valgte ยซ3.-4. trinnยป pรฅ slump, men det var her jeg fikk fornemmelsen av รฅ ha gรฅtt i en felle, for nรฅ kom jeg til ยญยซLรฆreplaner for fagยป, og der finner du den ikke sรฅ rent lite kryptiske meldingen: ยซDet er opp til ยญskolene nรฅr elevene skal lรฆre hva og hvilkeยญ metoder de รธnsker รฅ bruke for at elevene skal fรฅ den kompetansen ยญlรฆreplanene sier.

Skolene kan for eksempel velge รฅ la ยญlรฆrere i ulike fag samarbeide for at elevene skal lรฆre, de kan velge om elevene lรฆrer best ute eller inne i klasserommet, ved hjelp av IKT eller tavleundervisning.ยป

LES OGSร : Evnerike elever underpresterer 

Proppfull av nytale. 

Nรฅ var jeg smรฅredd, men oppdaget at jeg kunne trykke pรฅ ยซFAGยป, bare for รฅ oppdage at faget historie nok ikke finnes lenger. Det hรธrer vel kanskje inn under ยซSamfunnsfagยป, tenkte jeg, og trykket ivrig pรฅ den ruten, men kom atter til en side proppfull av nytale der jeg kunne lese at:

ยซMunnlege ferdigheiter i samfunnsfag blir oppรธvde i ein prosess som begynner med refererande ytringar, ofte av personleg karakter, og blir utvikla til fagrelevante og fagspesifikke tankerekkjer med aukande grad av argumentasjon, drรธfting og presis bruk av fagomgrep. Forstรฅing for ulike syn, evne til perspektivtaking og evne til รฅ uttrykkje usemje sakleg og med vรธrdnad for andre oppfatningar er รฒg ein del av munnlege ferdigheiter.ยป

Jeg var like ved รฅ hive inn hรฅndkleet,ยญ men nettopp da oppdaget jeg et lite ยญsรธkefelt รธverst til venstre pรฅ siden. Hvorfor ikke, tenkte jeg, og tastet ยซOlav ยญHaraldssonยป. Men sรธkemotoren fant ikke noe relevant, sa den, sรฅ jeg prรธvde meg med ยซvikingยป, og fikk da opp ยซLivsstil: Frokostblanding med drivstoff og feiekoster โ€ฆ Torsk i vikingskipยป pluss ยซlรฆringsplan i rep-ยญslagerfagetยป.

Sagdalen skole. 

Jo mer du leter, desto tydeligere forstรฅr du at det ikke er meningenยญ at du skal finne ut nรฅr elevene fรฅr lรฆre om Hellig Olav. Jeg gjorde et tilfeldig sรธk pรฅ Edvard Munch, og kom til ยญยซMosaikk-oppgave av Solen av ยญEdvard Munch, laget pรฅ 5. trinn pรฅ Sagdalen skole.ยป

I stedet for aggresjon og hevntanker, kjente jeg en nummen fรธlelse avmakt, og en god dรฆsj sympati for lรฆrerne vรฅre, som daglig stรฅr til รธrene i floskler og abstraksjoner. Og kunnskapen om nรฅr Hellig Olav passer inn i lรฆringsplanen blir nok uansett overlevert direkte fra den ene lรฆreren til den andre, fra generasjon til generasjon, fรฅr man hรฅpe.

LES OGSร : Fortsatt motstrรธms

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt