Nå blir det enklere å strømme gudstjenester
RETTIGHETER: Tono vil gjøre det enklere for mindre aktører å legge ut videoer på nett og forenkler dermed rettighetsarbeidet. – Håper dette vil inspirere til økt aktivitet, sier Tono-direktør.

Pandemien førte raskt til stor vekst av strømming av konserter og gudstjenester. Og det ser ut til å vare enda en stund til.
Men mange menighetsansatte har vært forvirret og frustrerte i møte med den nødvendige rettighetsavklaringen, og enkelte har fryktet at dette fører til et fattigere kirketilbud.
Nå kan Vårt Land fortelle at Tono gjør det enda enklere å klarere rettigheter.
– Vi har erfart at noen synes dette er vanskelig, og har helt siden i sommer forsøkt å gjøre det enklere for folk å gjøre innhold tilgjengelig i digitale kanaler, sier Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for Tonos online-avdeling.

Kan ha vært et hinder
Det er egentlig fri bruk av musikk i gudstjenester, men dette gjelder ikke kringkasting. Dermed er ikke strømming av gudstjenester gratis, og menighetene har måtte rapportere til Tono.
Mens Tono faktureres ved strømming av gudstjeneste, har Nordisk Copyright Bureau (NCB) forvaltet rettighetene ved bruk av musikk i videoproduksjoner.
Dersom en menighet vil la videoen av en gudstjeneste ligge ute på nett i ettertid - eller en konsertarrangør vil la en strømmekonsert ligge i noen dager – har de måtte forholde seg til både Tono og NCB. Om man bruker musikk i et ikke-direkteoverført videoinnslag, måtte man dessuten angi antall minutter og sekunder med musikk i en NCB-kalkulator, som har blitt beskrevet som komplisert.
Det er dette som nå forandres: Tono overtar ansvaret fra NCB, og mange aktører vil dermed kun behøve å forholde seg til Tono.
Inger Elise Mey, avdelingsdirektør i Tonos onlineavdeling forteller at intensjonen nettopp er å gjøre det mindre komplisert og mer oversiktlig. Hun ser ikke bort ifra at det har vært en terskel som har hindret folk fra å lage digitalt innhold.
– Det er mange som opererer i dette landskapet, så det er viktig for oss å bidra til at de kan nå ut. Jeg håper dette vil inspirere til økt aktivitet, sier Mey.
Travle tider
Mens de fleste kulturarbeidere har hatt sitt tøffeste år, har Tonos online-avdeling hatt mer å gjøre enn på lenge.
– Da alt annet gikk ned, gikk vi liksom på. Så de siste månedene har vært våre mest travle.
Mens videoproduksjoner primært var forbeholdt profesjonelle aktører frem til mars i fjor, endret dette seg raskt da de strenge smittevernstiltakene ble innført.
– Det ble veldig raskt et stort behov for å komme over på digitale plattformer, så allerede den første helgen hev vi oss rundt for å få til løsninger.
Tono tilpasset seg den rare situasjonen som oppstod i mars, og gjorde det blant annet gratis å strømme gudstjenester i flere måneder.
Selv om Tono overtar ansvaret fra NCB, blir det ekstra vederlaget på 500 kroner for å la en direktesendt video bli liggende i syv dager, det samme.