Musikk

Må betale ekstra for å strømme gudstjenesten – nå gjør Tono koronaunntak

Nærbø kirke lager TV-sendinger av gudstjenestene. Nå ber de Kirkerådet og KA om en bedre avtale med Tono. – Dagens avtale er lite tidsriktig, sier Torgeir Hauge.

Mange norske menigheter valgte søndag å vise gudstjenester på digitale plattformer. Men brukes rettighetsbelagt musikk, koster dette penger. I prinsippet krever Tono en egen avtale, og en betaling på 300 kroner for hver sending. Da har kirkene ikke rett til å la sendingen være tilgjengelig på nett i ettertid.

– Avtalen som kirken har med Tono, er lite tidsriktig, sier Torgeir Hauge, som har ansvaret for sendingene fra Nærbø kirke i Stavanger bispedømme. Nå etterlyser han en ny, og bedre avtale.

Spontanstrømming

Nærbø har allerede overført gudstjenestene på nett i 1,5 år.

Søndag satte de seerrekord, idet også lokalavisen og Den norske kirke sentralt strømmet gudstjenesten på sine plattformer.

Søndag var de heller ikke alene. På grunn av koronaviruset, er kirkene stengt for vanlig aktivitet. Da har flere begynte å tenke i samme baner.

– Vi har allerede fått om lag 30 henvendelser fra kirker, og vi forventer flere. Dette er spesielle tider, og det er rørende å se kreativiteten i befolkningen, for eksempel gjennom spontane live-strømminger av konserter og gudstjenester, sier kommunikasjonssjef Willy Martinsen i Tono.

Gjør koronaunntak

Nå varsler han at Tono vil gjøre unntak for kirkene, så lenge smitteverntiltakene ikke tillater normale gudstjenester:

– Norge står i en krisesituasjon, og vi må alle bidra til å gjøre hverandres byrde lettere, sier Marthinsen på spørsmål fra Vårt Land.

– Betyr dette at menighetene ikke trenger å inngå noen egen Tono-avtale for gudstjenestestreaming så lenge Norge er i en krisesituasjon?

– Det viktigste nå er at vi holder samfunnshjulene i gang så godt vi kan i dette landet på alle nivåer. Folk kan ikke gå på gudstjenester, da er live strømming av gudstjenester et fantastisk alternativ. Nå må menighetene bare komme i gang med dette, og så får de lov til å gjøre dette av TONO uten at de trenger å innhente en lisens fra oss i denne situasjonen. Ønsker menighetene på sikt, etter krisen er over, å fortsette med livestreaming så tar vi det når den tid kommer. Da må de få dette lisensiert av TONO, uttaler Martinsen, og legger til:

– Ja, dette er et unntak. Vi gjør det samme for livekonserter via Facebook. Så lenge det er idealistisk preget, sier vi at folk kan regne det som lisensiert under vår Facebook-avtale. Lager man kommers av dette blir det naturligvis en annen sak.

Rammeavtale

I dag har Den norske kirke del i Statens rammeavtale med Tono. Den omfatter det ordinære gudstjenestelivet. Men overføringer av gudstjenester via digitale kanaler er ikke omfattet av avtalen.

KA (Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter) gikk derfor ut med beskjed til samtlige menigheter i helgen, om at de måtte huske på at gudstjenester som formidles via digitale plattformer, må meldes inn direkte til Tono.

Tono opererer normalt med en fastpris på 300 kroner for en direktesendt og uendret strøm på inntil 120 minutter. Det skal ikke betales noe utover dette.

Upløyd mark

Å sende gudstjenester på nett er upløyd mark for de fleste menigheter.

– Det er helst karismatiske frimenigheter som har vært frempå med slikt, sier Torgeir Hauge i Nærbø, og forteller at det er tilfeldigheter som gjorde at de startet opp med strømming for halvannet år siden.

Han hadde selv medieutdanning, ble ansatt som ungdomsveiler, og opplevde at ungdommene hadde interesse for dette, og mye kompetanse. Da de fikk støtte fra en sparebankstiftelse, kunne de kjøpe inn utstyr til flerkameraproduksjoner.

På søndag var noen fra ungdomsgruppa i sving, sammen med prest og forsanger, mens menighetene satt hjemme.

– Vi føler at vi var skodd for dette her. Vi har hatt en tanke om at dette har vært viktig, fordi vi får en eldre befolkning, som er mer komfortabel med å se ting på nett. Men når denne situasjonen oppsto, var det fint å konstatere at vi var helt klare for å takle den.

– Hvor stort publikum har dere?

– Vanligvis har vi et sted mellom 10 og 14, men søndag var det kanskje så mange som 1.500 som fulgte sendingen. Og vi regner med at det da var både to og tre som satt i lag og så på, sier Hauge.

– Rart og dyrt

Nå etterlyser han at Den norske kirke tenker langsiktig, og skaffer en bedre avtale med Tono.

– Jeg har et veldig sterkt ønske om at kirken får en bedre og rundere avtale med Tono. Dette har jeg følt på lenge, sier Hauge.

– Det er rart at strømming ikke er omfattet av avtalen, og det også er problematisk fordi vi ikke har mulighet til å gjøre sendingene tilgjengelige i etterkant.

– Jeg synes også det er dyrt, når man allerede har en fastavtale for gudstjenester.

– Noen hundrelapper høres ikke så mye ut?

– For en menighet er det uansett en kostnad, og når du begynner å gange det opp med antall gudstjenester i løpet av noen måneder blir det endel.

Tono-avtalen inntrer når kirken fremfører nyere musikk. Musikk som er skrevet av noen som har vært død i mer enn 70 år er derimot ikke rettighetsbelagt. Velger man eldre salmer, trenger man ingen Tono-avtale.

– Men vi gjør det ikke på den måten. Det låser oss for mye, sier Hauge.

LES OGSÅ:

Kulturredaktør Arne Borge kommenterer: 'Epidemien rammer alle kulturinteresserte. Men de største taperne er utøverne.

Datatilsynet: – Kirken må innhente samtykke av alle som skal filmes.

---

Strømming

  • Strømming eller streaming (også strømning eller direkteavspilling) er overføring av data, bilder eller lyd fra en sender til en eller flere mottakere.
  • I forbindelse med koronoutbruddet har mange kirker tatt i bruk digitale kanaler. Sist søndag ble gudstjenester overført på nett fra flere menigheter.
  • Når det strømmes musikk av nyere dato som del av disse gudstjenestene, kreves det i utgangspunktet en avtale som ivaretar rettighetene til komponister og tekstforfattere. Kirken omfattes av Statens rammeavtale med Tono, men denne gjelder ikke for strømming.

---

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Mer fra: Musikk