Krampaktig kulhet

ANMELDELSE: I den nye dåpsreklamen prøver kirken litt for hardt å bevise at de ikke er kristne kjipinger.

Fabel Media har produsert dåpsreklamen som skal vises på kino i Stavanger, Sandnes og Bryne.
Fabel Media har produsert dåpsreklamen som skal vises på kino i Stavanger, Sandnes og Bryne.
Publisert Sist oppdatert

Den norske kirkes nye dåpsreklame er omtrent like hipp som godt voksne ungdomsledere som går med capsen bak-fram og insisterer på at Jesus er dødskul.

I den nye reklamefilmen, som skal få flere foreldre i Stavanger-regionen til å døpe barna sine, prøver kirken å spille på humor for å virke folkelig. En baby klager over nervøs mage, slipper en braker, rapper «going to get baptised» fra bilsetet og blir forskrekka når han kommer i kirken og får på seg kjole. Budskapet er «Ungen din trenger ikke være en tøffing for å bli døpt. Kom som du er. Dåp er «for alle.»

Hensikten er god. At kirken er åpen for alle, er et viktig budskap. Men det er få som føler seg mer velkommen i kirken av en rappende baby med billige vitser. Ifølge Aksjon dåp, som står bak reklamefilmen og andre stunts for å synliggjøre dåp i Stavanger bispedømme, er tanken bak prosjektet «å få fram rikdommen og velsignelsen i dåpen». Denne ambisjonen drukner i krampaktig komikk.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP