Musikk

– Døren inn til et konserthus kan være tung å åpne

Når Oslo-Filharmonien markerer hundreårsjubileet ønsker de å vise hvor lav terskelen kan være for å lytte til klassisk musikk.

Bilde 1 av 2

Tsjaikovskijs Romeo og Julie-ouverture runger utover Oslo Konserthus. På scenen står dirigent Ingar Bergby og et femtitalls symfonikere, i salen er det ikke et eneste menneske.

Oslo-Filharmonien har de siste prøvene før de i dag legger ut på en miniturné til tre utvalgte nabolag. Dette markerer starten på orkesterets selvutnevnte jubileumssesong, en slags ti-måneders bursdagsfeiring i forbindelse med Oslo-Filharmoniens 100-årsjubileum. De har fått med seg osloartistene Hkeem, No. 4 og Harpreet Bansal, hvis låtmateriale har blitt arrangert til symfoniske versjoner av Eivind Buene. I løpet av uken skal de besøke Haugenstua, Hovseter og Holmlia, og forsøke å formidle «lyden av Oslo».

Administrerende direktør Ingrid Røynesdal og jubileumsprosjektleder Lars Petter Hagen er forventningsfulle før sesongstarten, og utfyller nærmest hverandres setninger.

– Den klassiske musikken er nok mer tilgjengelig enn mange tror, men døren inn til et konserthus kan være tung å åpne, erkjenner Røynesdal.

– Det er nettopp derfor et av de overordnede målene for jubileet er å treffe et stort og sammensatt publikum, sier Hagen.

LES OGSÅ: Fotballarenatilstander da Oslo-Filharmoniens nyutnevnte sjef viste hva han var god for

Tveegget sverd

100 år har gått siden Filharmoniske Selskap holdt sin første konsert, da for en fullsatt sal i Gamle Logen. Allerede denne første sesongen holdt orkesteret 135 konserter. I 1922 arrangerte orkesteret sin første konsert ute i det fri, foran 15.000 fremmøtte på St. Hanshaugen. Siden den gang har de oppsøkende konsertene vært en viktig del av en orkestersesong.

– Oslo-Filharmonien har i grunn vært opptatt av å nå ut til folk helt siden starten, sier Røynesdal.

Den klassiske musikken har andre levevilkår i dag. Hagen snakker om den etter hvert fragmenterte offentligheten som et tveegget sverd. Samtidig som den digitale revolusjonen har gjort en sjanger som klassisk musikk mer tilgjengelig for alle typer folk, er konkurransen om publikums oppmerksomhet større enn noen gang. Like fullt opplevde Filharmonien billettsalgsrekord i fjor.

– Vi forsøker å tviholde på konsertsituasjonen som en møteplass, sier Røynesdal.

– Til orkestermusikk lytter man nettopp i et konsentrert fellesskap. Vi vil at dette skal være en lyttefest, tilføyer Hagen.

LES OGSÅ: Palestinsk ungdomsorkester startet turneen i Kristiansund

Tradisjon

Bursdagsfeiringen starter på Haugestua borettslag i dag, ved den ni meter høye lampen udødeliggjort av Zeshan Shakar i Tante Ulrikkes vei. Foruten osloartistenes vokale bidrag, står blant andre klassiske verker av Grieg og Beethoven på tapetet, i tillegg til et utvalg filmmusikk. I slutten av september, på dagen hundre år etter at orkesteret holdt sin første opptreden, arrangeres en bursdagskonsert i Oslo konserthus, før orkesteret etter hvert reiser utenlands.

Hagen har jobbet med dette i snart to og et halvt år. Jubileumsprosjektlederen snakker ivrig om hva som står på plakaten fremover, og trekker frem mottoer som «i går, i dag og i morgen» og «lokalt, nasjonalt og internasjonalt» om hverandre.

– Det har vært viktig å ha med oss tradisjonen, men også peke fremover. Dette handler på et vis også om de neste 100 årene. Jeg sier som Mahler skal ha sagt: Tradisjon er ikke å tilbe asken, men å vedlikeholde ilden.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk