Misvisende religionskritikk i grunnskolen
I en mye brukt KRLE-bok sidestilles fundamentalisme med fanatisme – og Anders Behring Breivik framstilles som en kristen fanatiker. Begge deler er grovt misvisende.
Ulike former for religionskritikk dukker med jevne mellomrom opp i samfunnsdebatten. En saklig og konstruktiv religionskritikk er viktig i et flerkulturelt samfunn, fordi den bidrar til debatt om ulike sider ved religiøs tro og praksis.
Kritikk av religion har lange historiske røtter og mange uttrykksformer. Den har sin legitime plass i akademia, i skolens lærebøker og på ulike arenaer i samfunnet.
Det siste tiåret har nyateister som Richard Dawkins og Christ-opher Hitchens fått mye medieomtale, og man skal ikke lete lenge i kommentarfelt på sosiale media før man finner religionskritikk. Noe er kunnskapsbasert, saklig og nyansert, men mye av det som skrives er upresist, ensidig eller direkte feil.