For oss er bibeltolkning dypt personlig
SKEIVES ERFARINGER: Vi kjenner innholdet i de fordømmende ordene i enkelte bibelvers bedre enn de fleste. Vi har selv blitt rammet og pint av dem.
KJÆRLIGHET: – Vi søker ly i at Bibelen forteller oss at Gud er kjærlighet, skriver Skeivt kristent nettverk, og viser blant annet til Gal 3,28: «Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann eller kvinne. Dere er alle en i Kristus.»
Erlend Berge
Det har de siste ukene pågått en viktig debatt, mellom oss i Skeivt kristent nettverk (SKN) og Marcus Vindenes i Tro & Medier, om et undervisningsopplegg om seksualitet. Vi oppfordret innledningsvis organisasjonene bak dette opplegget til å ta skeives smertefulle erfaringer på alvor, på samme måte som Kirken tidligere har tatt innover seg slavenes smertefulle erfaringer. Vindenes svarte med en lengre utredning om slaveriet i Bibelen, men hadde ellers lite å si til våre erfaringer.
I vårt tilsvar til Vindenes konkretiserte vi hvorfor vi mener enhver kristen faktisk må ta avstand fra slaveriet, på samme måte som kristne må ta avstand fra undertrykkelsen av skeive. Til slutt oppfordret vi derfor Kirken til å ta et oppgjør med uretten som skeive utsettes for. I sin siste kronikk, avstår Vindenes fortsatt fra å ta våre erfaringer innover seg og beskylder oss i stedet for å sette menneskelig erfaring i sentrum for kristen tro.
Med støtte i Lausannepakten, erklærer Vindenes at de bibelske skriftene er «uten feil i alt de fastslår». Dermed blir det etterlatte inntrykket at bibeltolkning er en teoretisk øvelse som handler om å avdekke en fasit basert på en grundig analyse av Bibelens innfløkte regelverk. På denne måten konkluderer Vindenes med at den bibelske lovreguleringen av slaveriet var ganske raus hvis man bare ser nærmere etter. Alle andre konklusjoner er lettvinte og overfladiske, og innebærer ifølge Vindenes å «kritisere Jesus og Paulus».