Hver 4. februar stenges alle byens gater for privat biltrafikk. Innbyggerne finner frem sykler, snører på seg joggesko, henter frem rullebrett og rulleskøyter, eller hoster opp penger til en taxi eller kollektivtransport for å komme seg rundt i Bogota.
Hver 4. februar stenges alle byens gater for privat biltrafikk. Innbyggerne finner frem sykler, snører på seg joggesko, henter frem rullebrett og rulleskøyter, eller hoster opp penger til en taxi eller kollektivtransport for å komme seg rundt i Bogota.
– I denne byen er det mange fattige og noen få rike, men er demokratisk. Den dagen er alle like, alle er på sykkel, sier Mike Ceaser, som driver sykkelutleie i Bogota, til The Guardian.
– I denne byen er det mange fattige og noen få rike, men er demokratisk. Den dagen er alle like, alle er på sykkel, sier Mike Ceaser, som driver sykkelutleie i Bogota, til The Guardian.

Bilfritt i Bogota

Da ordfører Enrique Penalosa i Bogota, Colombia, skulle gjøre byens innbyggere lykkeligere, gikk han til krig. Mot bilene.

Publisert Sist oppdatert

Én dag i året er alt annerledes i Bogota, Colombias største og mest folkerike by. Den dagen spyr ikke byens 1,5 millioner biler ut eksos som legger seg som et tykt teppe over gatene. Den dagen er det ingen endeløse bilkøer. Den dagen er den truende trafikken som hvert år dreper flere hundre fotgjengere og syklister helt borte.

Hver 4. februar stenges alle byens gater for privat biltrafikk. Innbyggerne finner frem sykler, snører på seg joggesko, henter frem rullebrett og rulleskøyter, eller hoster opp penger til en taxi eller kollektivtransport for å komme seg rundt. I 16 år har byen gjennomført en årlig bilfri dag for å skape et bedre bymiljø.

Og ikke nok med det: Siden 1974 har Bogota hver søndag hatt det de kaller for ciclovías. Da stenges 122 kilometer asfalt for biltrafikk og folk kan nyte deler av byen uten den brølende trafikken.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP