Nyheter

– Når markedet blir Gud

Psykologiprofessor Ole Jacob Madsen mener det er umulig for mange unge å skape seg selv uten en tredjepart som Gud.

Kan det moderne mennesket klare seg i en verden der Gud er «død»?

Dette er kjernespørsmålet i psykologiprofessor og filosof, Ole Jacob Madsens akademiske virke. Han er nå aktuell med boken Generasjon prestasjon der han setter søkelyset på dagens unge og presset fra «prestasjonssamfunnet».

Samtidig som vi som lever i dag har mer frihet enn tidligere, har det også blitt en større byrde å være menneske. Dette får alvorlige konsekvenser for ungdommen. mener Madsen.

– Dersom man ikke lykkes i sine formative år, kan man ikke velge det man vil og står i fare for å ødelegge sin egen fremtid, opplever mange unge. Dette har skapt et vindu der mange føler de må prestere, sier Madsen.

LES MER: 'Globalisering skaper avmakt verden over'

«Generasjon prestasjon»

Første gang «generasjon prestasjon» ble brukt i norsk sammenheng var i 2011. Den tidligere musikkjournalisten, nå lege, Charlotte Lunde, benyttet begrepet for å beskrive en trend der studenter brukte narkotika for å prestere bedre.

Ifølge Madsen viser også uttrykket til prestasjonssamfunnet vi lever i, et samfunn drevet av kapitalismens iboende logikk – som leder til mer og mer konkurranse, og økende krav til mennesket om å prestere.

Psykologiprofessoren mener at den tradisjonelle forståelsen av menneskeverdet er utfordret som følge av sekulariseringen. Menneskeverdet kan derfor ikke lenger tas for gitt, men er avhengig av dine personlige egenskaper for å oppnå resultater raskest mulig.

– Både vinnerne og taperne i det moderne samfunnet lider under dette. Taperne kommer aldri inn i samfunnet, vinnerne sliter seg derimot ut.

LES MER: Når folkekirken forsvinner

Usunt forhold

«Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner», skal den greske filosofen Sokrates ha sagt for rundt 2500 år siden.

– At den eldre generasjonen mener noe om de unge er altså ikke nytt?

– En hver generasjon tror at den neste generasjonen blir det siste. Det som har endret seg er forholdet mellom generasjonene, svarer Madsen.

I motsetning til tidligere generasjoner har kløften mellom barn og foreldre forsvunnet.

– Folk i dag er venner med barna sine. Det høres kanskje paradoksalt ut, men terapeutisk sett er det usunt, sier han.

Paradokset er ifølge Madsen at i den moralske fordømmelsen av de unge, får de unge være mer i fred. Der tidligere generasjoner kunne si: «Dagens unge eier ikke moral», der ser dagens venneforeldre: «Burde de unge gjøre det de gjør?».

– Når voksne er bekymret blir ungdommene bekymret selv. Dette er noe som er typisk for vår tid.

LES MER: På jakt etter mening

Markedet som Gud

Ifølge den franske filosofen Dany-Robert Dufour er tiden vi lever i preget av at markedet aktivt forsøker å erstatte Guds plass som leverandør for myter, symbolske verdier eller som svar på eksistensielle spørsmål.

Den amerikanske, årlige handledagen Black Friday har de siste årene inntatt norske kjeder og butikker. Bildene av store folkemengder som konkurrerer om de beste tilbudene, sirkulerer hvert år. En mulig forklaring på shoppegalskapen er at markedet har overtatt Guds rolle som en kilde til mening eller «trøst», ifølge Madsen.

– Det er ikke akkurat noe jeg foreskriver, men i visse miljøer er det å shoppe en slags løsning som kan gi lindring.

Tidligere tradisjonelle, religiøse samfunnene hadde et felles orienteringspunkt i religionen som skapte felles verdier og moral, ifølge den franske filosofen Dufour. Dette gjorde det lettere å akseptere lidelse.

– I det kapitalistiske markedet foregår alt på et mer horisontalt plan, med færre felles verdier. Da melder usikkerheten seg om hva som er viktig å gjøre, sier Madsen.

I arbeidet med boken har Madsen gjort flere intervjuer med ungdom. Gjennomgående fant han at de mente at de ikke kunne skylde på noen andre enn seg selv.

– I markedssamfunnet er valgfriheten tilbedt til det ekstreme. Det er din egen skyld dersom du feiler. Vi forventer av dagens unge at de skal skape seg selv gjennom seg selv og ikke via en tredjepart, Gud. Dette blir en umulig oppgave for mange av de unge. Identitetsforstyrrelser er noe som kjennetegner vår tids psykiske sykdommer, sier han.

LES MER: Vi shopper for å dempe dødsangst

Lammelse

Madsen mener vi står overfor en enorm oppgave dersom vi skal endre betingelsene som skaper dagens prestasjonssamfunn. Dette er fordi senkapitalismen har blitt et rammeverk for livene våre.

– Selv under finanskrisen i 2008 var det ikke noe alternativ til å redde kapitalismen. Den har blitt et grunnleggende plan der livet vårt foregår. Samme er det med den moderne friheten: Individualismen.

Til tross for hvor skremmende klimakrisen virker, kan det tenke seg at den vil tvinge gjennom et nytt verdisett, mener Madsen.

– Hvis det kommer føringer på vår frihet som leder til mindre selvrealisering som sliter på jordens ressurser, er kanskje gevinsten psykologisk sunnere verdier. At man skaper mening der man bor, isteden for å reise mye.

LES MER: Vil møte klimakrise med moral

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter