Nyheter

Bransjen vil rydde opp i søndags-kaoset

Store deler av dagligvarebransjen har samlet seg om en tolkning av reglene for søndagshandel, men Rema nekter å la de andre bestemme hva loven egentlig betyr.

– Bekymrede ansatte ringer til oss og lurer på om de bryter loven på søndagene, sier Inger Helene Vaaten, informasjonsrådgiver i Handel og Kontor, til Vårt Land.

– Vi ønsker å skape en felles forståelse for loven, slik at praktiseringen blir lik for alle søndagsåpne butikker. Og at ansatte slipper å bekymre seg for om de bryter loven, sier Vaaten.

Helligdagsloven åpner for at utsalgssteder med en salgsflate som ikke overstiger 100 kvadratmeter, såkalte «brustadbuer» kan holde åpnet på søndager og helligdager. Opposisjonspolitikere mener bransjen tar seg til rette og tøyer lovverket, og at regjeringen lar det skje. Dette er utsagn som Handel og Kontor har sagt seg enig i.

– Kommer dette initiativet fordi dere opplever at kulturministeren og regjeringen ikke har tatt godt nok grep?

– Vi har invitert dem til å klargjøre søndagsreglene, men fant ut at vi kan bidra til dette selv også, sier Vaaten.

– Tøyer lovverket

Rema gikk fra å anmelde sine konkurrenter for brudd på loven til å benytte seg av sperrebånd på søndagene. Og Kiwi, Bunnpris og Joker har innrømmet brudd på loven.

Nå har fagforeningen Handel og Kontor (HK) og tatt initiativ til en søndagsplakat, og Hovedorganisasjonen Virke har sluttet seg til:

• «Søndagsplakaten slår fast at salgsflaten på maks 100 m2 må være et selvstendig butikklokale med fastmonterte vegger og egen inngang.»

• «Det er heller ikke mulig å bruke vindfang eller lignende for å få salgsflaten større enn de tillatte 100 m2.»

• Henting fra arealer utenom de 100 kvadratmeterne skal begrenses til varer som allerede selges i søndagsbutikken.

• Kunder skal ikke oppfordres – ved plakater eller lignende – til å be personalet hente varer som ikke er utstilt i søndagsbutikken.

– Mange av de store er med

– Vi er glad for at HK tok initiativ til dette. Hele bransjen er invitert til å slutte seg til søndagsplakaten, og vi håper å få med alle, både Rema og mindre enkeltstående aktører, sier direktør Ingvill Størksen i Virke Dagligvare.

– Søndagsplakaten gjør loven lett tilgjengelig for hele bransjen og som alle lett kan forholde seg til, både ansatte, kunder og næringen, heter det i en skriftlig uttalelse fra Trine Lise Sundnes, forbundsleder i Handel og Kontor.

Alle aktører i bransjen er invitert til å slutte seg til den nye plakaten. Bunnpris, Coop og Norgesgruppen stiller seg bak initiativet og vil følge punktene i sine butikker landet rundt.

– Coop er svært positive til initiativet, sier konsernsjef i Coop Norge Geir Inge Stokke.

Rema er «avventende»

Men storaktøren Rema er foreløpig ikke med. Rema er medlem av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og ikke Virke.

– Det er ikke opp til den største aktøren i markedet, Norgesgruppen, og deres bransjeorganisasjon å bestemme hvordan loven nå skal tolkes. Å tydeliggjøre regelverket er opp til politiske myndigheter, sier Jan Frode Johansen, administrerende direktør i Rema Franchise.

– Vi forholder oss avventende til utspillet fra Norgesgruppen og deres interesseorganisasjon. Etter mange år med utnytting av regelverket gjenstår det å se om Norgesgruppen faktisk kommer til å følge loven, legger Johansen til.

Oppfordrer kundene

Representantene fra Handel og Kontor og Virke understreker at de er fornøyde med at det store flertallet er med og at de nå «bare venter på resten».

– Vi oppfordrer alle søndagskunder til å se om butikken de handler i har søndagsplakaten hengende fremme, og etterspør den dersom den ikke er der, sier Sundnes.

Størksen sier at kulturministeren fikk henvendelse om samarbeid onsdag kveld.

– VI ønsker å spille på lag med myndighetene og forankre søndagsplakaten hos dem, sier Størksen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter