Nyheter

Nå er hun uønsket

Misjonær Ingrid Aske tror Gud snakker gjennom en omstridt karismatisk evangelist. Derfor kan hun ikke lenger besøke menigheten hun var med å starte.

I over 30 år har Ingrid Aske jobbet som misjonær i Japan. I 16 år var oppdraget å grunnlegge Kawage menighet, en liten menighet i Mie fylke i det asiatiske landet. Nå er hun uønsket siden hun har involvert seg i bevegelsen til en karismatisk evangelist.

Vårt Land skrev lørdag om at Kinki Evangelical Lutheran Church­ i Japan i slutten av november brøt samarbeidet med flere av de norske misjonærene som har lagt grunnlaget for kirkens eksistens. Det er Frikirkens misjonærer dette rammer. Blant annet reiste frikirke­misjonær Ingeborg Mikalsen i forrige uke tilbake til Japan, uten at hun nå kan ha kontakt med kirken som hun har samarbeidet med i over 50 år. Professor i misjonsvitenskap, Tormod Engelsviken,­ omtalte slike samarbeidsbrudd som veldig uvanlige.

LES OGSÅ: Uenige om misjonsbruddet

Profetier og onde ånder

Konfliktens kjerne er at noen av Frikirkens misjonærer har hatt kontakt med Masahide Kanayama som er en japansk-amerikansk lege og evangelist. Blant annet har den tidligere misjonæren Ingrid Aske arrangert møter mellom medlemmer av Kinki-kirken og Kanayamas karismatiske bevegelse som heter International marketplace ministry (IMM).

– Det var ikke noen god opplevelse å delta på møtet med IMM. Eneste grunnen til at jeg og flere ledere i Kinki-kirken deltok, var at vi stolte på Ingrid Aske som hadde invitert oss. IMM skaper bare splid blant kirkene i Japan, sier Yukiko Yamaoka Idland.

LES OGSÅ: Brudd mellom søsterkirker

Advarte

Hun deltok på et møte i 2012 da Ingrid Aske ønsket velkommen IMM og Kanayama i Kwage menighet som er en av mange Kinki-kirker. Aske ønsker ikke å kommentere det Idland sier.

Siden toppledelsen i Kinki-kirken fant ut at flere av deres menigheter hadde hatt denne og andre typer kontakt med IMM, sendte de ut et brev til alle menighetene med følgende advarende karakteristikker:

• IMM bedriver herlighets­teologi og har ekstremt fokus på ­utdrivelse av onde ånder.

• IMM har ekstremt fokus på helbredelse.

• IMM anerkjenner ikke de andre kirkene i Japan som rettroende kirker.

Følg oss på Facebook og Twitter

Uenig

Frikirkens tidligere misjonær Ingrid Aske, er slett ikke enig i måten IMM blir omtalt på.

– Etter 30 års tjeneste i Kinki-kirken har jeg mange ganger erfart at de reserverer seg for karismatiske uttrykk i menighetene. Når det gjelder Kanayama, har de antagelig blitt støtt av det radikale budskapet hans. Selv kjenner jeg at budskapet er fra Gud, sier hun.

Aske mener det er direkte usant at IMM ikke anerkjenner andre japanske kirker.

– Kanayama prøver ikke å lage noe kirkesamfunn eller konkurrere med dem, men arbeider for å danne et nettverk som skal knytte kristne sammen utover kirkegrenser. Det er leit at Kinki føler dette som en trussel.

Aske gikk av som misjonær for Frikirken med pensjon i april i år.

– I over 30 år har jeg som misjonær måttet føye meg etter Kinki­-kirkens begrensninger mot ­karismatiske uttrykk. Selv kjenner jeg at Kanayamas budskap er fra Gud. Først etter at jeg ble pensjonist har Gud ledet meg inn i IMM for å være representant for denne organisasjonen i Norge.

– Er din involvering med IMM hovedårsak til bruddet mellom Frikirken og Kinki-kirken?

– Jeg tror egentlig ikke at min aktivitet i Norge har gjort så mye, men Kinki Kirke er kanskje redd for den påvirkning jeg kan ha i Japan, på tross av avstanden til Norge hvor jeg nå bor.

– Bruker Kinki-kirken din involvering med IMM som et hoved­argument for å bryte med Frikirken?­

– Nei, mitt navn er ikke blitt nevnt i forbindelse med bruddet mellom Kinki og Frikirken. Jeg satt selv som tolk da Frikirkens misjonsleder Terje Bjørkås møtte Kinki-ledelsen den 22.nov og den 26.nov 2014, sier Aske om møtene da bruddet ble slått fast.

Kinki-kirken har ikke svart på VLs henvendelser.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter