Nyheter

Taxi-Osman har bedre utstyr enn politiet

Gjennom taksametrene får taxiene beskjeder skriftlig fra sentralen. Og alle har GPS og mobiltelefon. Det har ikke alle politibiler.

Møter du en patruljebil fra politiet, kan det godt hende at det verken finnes GPS eller mobiltelefon i bilen. Kommunikasjonen skjer over radiosamband eller nødsamband, og dette sambandet er så slitt at det ikke er sikkert politifolk kommer gjennom på det. Svakhetene har politiet og regjeringen vært klar over i flere år.

– Har ikke politiet mulighet til å sende ut meldinger til terminaler i bilene? Går det bare på lyd? Det er ganske utrolig at de ikke har GPS engang, sier Atle Hagtun, kommunikasjonssjef i Norges Taxiforbund.

LES OGSÅ: 'Angrepet kunne vært forhindret'

Osman Ghader, sjåfør i Norgestaxi i Oslo, bruker kommunikasjonsutstyret i bilen mye. Han har GPS og mobiltelefon som han kan kontaktes direkte på. Han får skriftlige meldinger gjennom taksameteret som er en dataterminal. Der gir operasjonssentralen også beskjeder til alle aktuelle biler i sitt område om å se etter personer som politiet er ute etter, når politiet ber om det. Ghader trodde politiet også hadde dataterminaler i bilene sine. Det har utrykningspolitiet, men ikke vanlige patruljebiler.

– Det ville vært fint om alle politibiler ble utstyrt med ny teknologi, sier Ghader.

Utdatert og ustabilt. Det utdaterte og upålitelige data- og kommunikasjonssystemet er et problem som har vært kjent i flere år, påpeker 22. juli-kommisjonen. I rapporten viser den til at justisdepartementet de senere årene har skrevet følgende i sitt pengetildelingsbrev til Politidirektoratet:

LES OGSÅ: Politimestere: Mannskapene gjorde alt de kunne 22. juli

«Politiets nåværende IKT-infrastruktur er teknologisk utdatert og viser en økende tendens til driftsforstyrrelser. Dette rammer politiets tjenesteproduksjon, og har alvorlige konsekvenser for politiets beredskap».

Vårt Land har snakket med ansatte i politiet som er sjeleglade for rapporten fra 22. juli-kommisjonen, men som ikke vil bli navngitt. Vanlige ansatte i politiet fikk i går beskjed om at de ikke skal snakke med media.

Når for eksempel politifolk på gateplan ikke får kontakt med operasjonsledere eller forsterkninger via samband, vegrer de seg for å gå inn i situasjoner som oppstår, som kan være farlige å gå inn i alene. Dermed blir naturlige politijobber ikke gjort.

LES OGSÅ: Tviler på at 22. juli-rapport får følger

I tillegg til at sambandet er svakt, er hele datasystemet i politiet så gammelt og slitt, at de ansatte strever bare med å ha internettilgang.

– Det er utrolig trist at det måtte en så alvorlig hendelse til som 22. juli for at noen virkelig tok tak i dette, sier en ansatt i politiet.

Må vite hva som foregår. 22. juli-kommisjonen understreker at politiet med sine over 10.000 ansatte har betydelig kapasitet og kompetanse, men for å utnytte den, må man kunne kommunisere. Dessuten trenger ledelsen informasjon om aktiviteter, ressursbruk og måloppnåelse for å kunne lede den store etaten.

«Det er helt fundamentalt for å ha god virksomhetsforståelse og kunne drive med kunnskapsbasert ledelse. Slik informasjon må bli etterspurt av ledelsen, og det må etableres systemer som kan innhente denne», skriver kommisjonen.

Finsk politi tok i bruk dataterminaler i bilene for sju år siden, påpeker 22. juli-kommisjonen. I dag finnes slike terminaler i 75 prosent av bilene. En rekke andre land bruker også informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) systematisk for å gjøre politiet bedre i stand til å løse oppgavene sine, understreker kommisjonen, og etterlyser handling:

«Det må raskt etableres en klar, helhetlig IKT-strategi for politiet. Det mangler i dag. Og det må settes av penger til å foreta nødvendige investeringer».

22. juli-kommisjonen har selv gjort erfaringer det siste året som den ser som et «stort tankekors».

«På den ene siden hevder politiet at de ikke har tilgang til data eller informasjon til å kunne forstå eller måle virksomheten. Samtidig er all den informasjon vi har benyttet i dette kapittelet om hendelser, med både tids- og stedsangivelser, kompetanse og arbeidstid, basert på data kommisjonen har fått fra politiets egne informasjonssystemer».

Vårt Land har bedt om kommentarer fra Politidirektoratet, som på grunn av stor pågang ikke maktet å svare torsdag.

Les mer om mer disse temaene:

Turid Sylte

Turid Sylte

Turid Sylte er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter