Nyheter

Ny teknologi endrer islam

Globalisering og sosiale medier er i ferd med å endre religionen. Den nye generasjonen troende drømmer om et globalt fellesskap og «ren religion», sier forsker.

Bilde 1 av 2

Globaliseringen har gjort noe med religionen, sier religionshistoriker Torkel Brekke:

•  En hel verden av religiøse jakter i dag på - og forsøker å avskaffe - «skitten» religion.

• Sosiale medier fører til at de gamle lederne har fått mindre makt.

Selv ikke den globale jihadismen er lenger avhengig av en Osama bin Laden for å spre frykt og idéer.

Enhver IS-tilhenger kan ved hjelp av sosiale medier i dag selv produsere et budskap, og spre. Dette er temaet i en ny bok som Vårt Land omtaler her: Abdel Bari Atwans, The Digital Caliphate.

– Eksempel på en bred trend, sier Torkel Brekke, professor i religionshistoire ved Universitetet i Oslo og rådgiver i Civita.

– Gamle religiøse autoritetsstrukturer utfordres i dag over hele verden. Den nye generasjonen troende er individualister, som tar religionen i egne hender, sier han.

LES MER: Slik bygger IS sitt imperium på nett.

Nytteløs klappjakt

Klappjakt på radikale islamistledere blir dermed meningsløst, mener Brekke:

– Jeg mener selvsagt at man skal forsøke å arrestere ledere som organiserer terrorisme. Men klappjakt på ideologer som har feil religion, eller støtte til ledere som har riktig religion, slik myndighetene ser det, tror jeg stort sett er dødfødt, mener han.

Utvikling av ny teknologi har også tidligere endret religion.

Trykkekunsten var en forutsetning for reformasjonen. Mindre kjent er det at den også fikk ringvirkninger århundrer senere utenfor Europa. Brekke viser til kolonitiden: Kolonimaktene tok teknologien i bruk. Og lokale politiske og religiøse ledere adopterte den snart til sin egen kamp mot kolonimakten.

– Trykkekunsten bidro til å undergrave de tradisjonelle autoritetene. Den overlot initiativ til helt nye typer ledere, sier Brekke.

LES OGSÅ: IS har fremgang gjennom politisk teater.

Parallell idag

Han påpeker at det ikke nødvendigvis var de religiøse lærde som ble de nye lederne, men derimot leger, advokater og lærere.

– Det var det samme som skjedde i Europa under reformasjonen. Trykkekunsten la til rette for at individet i større grad kunne definere sitt forhold til Gud. Det samme ser vi parallellen til idag. Ny teknologi betyr at det oppstår helt nye autoritetsforhold. Det åpner et terreng for nye grupper og individer, sier Brekke.

LES OGSÅ: Karikaturtegnere og nett-troll står tilbake for reformasjonens aktivister.

Globale fellesskap

Samtidig som vi i dag blir religiøse individualister, drømmer mange likevel om å høre til i et globalt religiøst fellesskap.

Både muslimer, kristne og buddhister i dag søker religion i en «ren» form; en universell, ahistorisk, «perfekt» form for islam, buddhisme eller kristendom, løsrevet fra tradisjonene, forklarer religionshistorikeren.

Lokal religion er «skitten»

Lokale uttrykk blir samtidig sett på som noe «skittent». Fordi religionen da er blandet opp med kultur og tradisjon:

– Denne diskursen er påfallende lik over hele verden. Og samtidig som det blant mange blir viktig å si at noe er rett form for religion, blir det tilsvarende viktig å si at andre tror feil.

– Hva handler dette om?

– Om et grunnleggende ønske om å høre til noe. Globaliseringen har gjort at du hele tiden får merke at det er tusenvis av andre måter å være menneske på enn hva du er selv. Da kan vi også tenke oss at man får et sterkere behov for å finne noe vi opplever at er en fast forankring.

KOMMENTAR: Religion gjør politisk comeback, skriver Olav Egil Aune

DISKUTÉR: Den digitale revolusjonen gjør Bibelen mindre unik

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter