Verdidebatt

Vi har ikke fått togkonkurranse. Vi har fått lotto

Go-Ahead godtok ikke «ø» i navnet mitt, Entur anbefalte buss og Vy kunne avsløre at alle avganger den uka var stappfulle likevel. Jeg endte opp med å fly hjem.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Kristian Lyngstøl

Programvareutvikler

Jeg liker å reise med tog og har benyttet meg av langdistansetog i Norge ganske regelmessig i voksen alder. Jeg var i en periode av livet mitt veldig mye ute og fløy for jobben, og etter det har jeg blitt fryktelig lei av fly og flypasser. For ikke å nevne at tog tross alt er betraktelig mer miljøvennlig.

Få avganger, trege tog og dårlig service

Men å være togreisende i Norge er ikke lett. Det er tre store ankepunkter.

For det første er det altfor få avganger. Langdistansetogene er alltid fullbooket virker det som. Pandemi eller ei. Dette gjør det vanskelig om man trenger en litt fleksibel retur for eksempel. Eller ønsker å være litt spontan.

For det andre går det rett og slett tregt. Det er vanskelig å forsvare å bruke 8+ timer på toget når flyet bruker 40 minutter. Selv med reisetid til og fra flyplass og den ekstra tiden som kreves, så er det helt hinsides mye tid å spare på å fly.

Det tredje er rot og dårlig service.

• LES OGSÅ: De har reist Europa rundt med tog. Her er rådene til en sommerferie på skinner

La meg komme med to eksempler

Den borgerlige regjeringen forsøker å løse dette ved å konkurranseutsette togdriften. Risikoen virker svært stor for at det vil bidra til å gjøre problemet verre, ikke bedre. Det vil ikke øke kapasiteten på jernbanen. Det vil ikke øke hastigheten på toget.

Det har potensial til å bedre servicen, men la oss være realistiske: Det vil ikke bedre servicen eller redusere rot. I beste fall vil det endre hvilken type rot man opplever. La meg ta komme med to enkle eksempler fra min tur til Stavanger forrige uke.

Ta det opp med Go-Ahead, hilsen Go-Ahead

Fordi denne turen ble planlagt sent endte jeg på et tog som gikk 03:55 fra Oslo S. Om bord hadde jeg fått et sete som ikke stemte med det som var booket. Og det var ingen matservering etter Kristiansand og kun «nødmat» før det. En over åtte timer lang buss-for-tog og tog-tur skulle altså skje uten noe som minner om akseptabel servering.

Da jeg kommenterte at jeg i det minste måtte få noe drikke og at jeg ikke hadde fått vite noe om dette, fikk jeg beskjed, fra Go-Ahead, om å ta dette opp med Go-Ahead. O lykke.

Tre apper for å finne ut at det var stappfullt

Det andre eksempelet er fra da jeg skulle hjem. På returen tenkte jeg at det kanskje var fordi jeg hadde brukt Vy sin app at ting hadde gått galt. Så jeg prøvde Go-Ahead sin nye app. Den godtok ikke at jeg hadde «ø» i navnet mitt.

Da prøvde jeg Entur sin app. Den var svært gira på å få meg til å ta flere strekk med buss på vei hjem. Det finnes sikkert noen innstillinger der, men det burde være unødvendig. Og dessuten, går buss for tog som «buss» eller «tog» i en sånn app?

Så jeg sjekket Vy sin app igjen. Som kunne avsløre at alle togavganger den uka var stappfull.

Tre forskjellige apper, altså. Bare for å bekrefte at jeg var rammet av et problem som uansett ikke vil løses av at Go-Ahead skal erstatte Vy på Sørlandsbanen, som nå heter «Sørtoget».

Jeg endte opp med å fly hjem.

Vi har tatt en råsjans

Hvordan å konkurranseutsette driften av Sørlandsbanen og Dovrebanen skal gi bedre samarbeid, klarer jeg ikke å forstå. At NSB hadde masse utfordringer er hevet over enhver tvil. Men realiteten er at det vi har fått nå, er ikke konkurranse. Det er lotto.

Vi har tatt en råsjans på at Go-Ahead og SJ kommer til å gi oss en merkbar forbedring, samtidig som vi har gitt fra oss betydelig med kontroll. I tillegg har vi påført oss selv masse byråkrati, både av den praktiske og tekniske typen.

Og det er ikke bare sluttsummen det dreier seg om. Vi bruker penger på byråkrater og programvareutviklere i stedet for på konduktører og togskinner. Programvareutviklere som ikke vet at «ø» er en norsk bokstav.

Jeg har hørt vi skal spare millioner av kroner på dette. Flere hundre millioner faktisk. Hvis det er det som driver oss, har jeg et enkelt forslag som vil spare oss veldig mye mer: Bare legg ned togdriften.

LES MER:

«Flyselskapene kan i stor grad sende regningen for sin virksomhet til våre etterkommere»

Kun 22 prosent av spurte nordmenn er villige til å fly mindre for å spare klimaet.

– Høyres moderniseringspolitikk kan ramme regjeringsprosjektet

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt