Klima

‘Egentlig ganske grovt’

Klimaet og miljøet er budsjettaperne, mener SV og MDG. – Et greit budsjett som kan forhandles bedre, mener derimot KrF og Venstre.

– Klima og miljø er en av de store budsjettaperne. Egentlig er det ganske grovt det som skjer her. Budsjettet er uten nye utslipps­kutt i Norge og vil bryte med klima­forliket, sier Kari ­Elisabeth Kaski (SV).

– Budsjettet er ekstremt bakstreversk. Regjeringen ser på ­klima og miljø som noe å ­flikke på her og der, ikke noe å ­satse på, sier Une Aina ­Bastholm (MDG).

LES OGSÅ: Budsjettkutt i hjertesaker presser KrF

Splittet opposisjon

Sosialistisk Venstreparti og ­Miljøpartiet De Grønne er ikke nådige med statsbudsjettet miljøprofil. ­Regjeringens gamle støttepartier – Kristelig Folkeparti og Venstre – ­
er derimot mer forsonlige:

– Et greit utgangspunkt, som følger opp mange av våre seiere, og som vi skal forhandle bedre, sier Ola Elvestuen (V).

– Det er mulig å forhandle på dette grunnlaget, men vi må gå noen runder for å få budsjettet så bra som det må være, sier Tore Storehaug (KrF).

Og det er til Venstre og KrF regjeringen vil vende seg for å få flertall. Der vil de bli møtt av flere krav, varsler partienes ­miljøpolitikere.

BERIT AALBORG: «Høstens bikkjeslagsmål»

Ankepunkter

Tore Storehaug er kritisk til kutt i tiltak for fullskala karbonfangst og den mye omtalte «Tesla-avgiften», som gjør de tyngste el-bilene dyrere. Han peker også på kutt i:

«Klassisk miljøvern» som ­restaurering av myr, tiltak for truede arter og skogvern.

Tilskudd til flom- og ras­sikring og klimatilpasning.

– Det siste synes jeg er merkelig når vi vet at været blir villere og våtere, sier Storehaug.

Ola Elvestuen i Venstre ­føyer kutt i vanntiltak til listen over kutt i klassisk miljøvern og ­slutter seg til kritikken av den foreslåtte omleggingen av ­avgiftssystemet for el-biler.

– Vi må styrke satsingen på kollektivtransport og den ­statlige belønningsordningen for sykkel, og se på tiltak for grønn næringsutvikling, sier Elvestuen.

Han noterer seg at miljøbudsjettet er barbert med «et par hundre millioner», men mener det skjer fra et høyt utgangspunkt, siden Venstre fikk inn omlag 600 millioner kroner ­ekstra i fjor.

LES OGSÅ: «Varsler nye prestekutt på grunn av statsbudsjettet»

Kutt

Kari Elisabeth Kaski i SV mener regjeringen svikter miljøet:

– Karbonfangst ­skrinlegges praktisk talt, selv om vi har vedtatt fullskala fangst. Statlig satsing på gang- og sykkelveier halveres, viktige jernbanetiltak utsettes, Det kuttes i Miljødirektoratet, skogvern, tiltak mot ­marin forsøpling.

Kaski mener det ikke har skjedd en «reell omstilling av bilavgiftene» for å nå målet om kun utslippsfrie biler i 2025, men at det i stor grad er de rødgrønnes avgiftssystem som står ved lag.

– Noe klimapolitikk videre­føres, men ikke nok til å gjennomføre klimaforliket. På noen felter går det feil vei, slik som motorveibygging i sentrale strøk.

EDENS HAGE: Den sjette masseutryddelsen har begynt

KrFs valg

MDG føyer økt moms på kollektivtransport og et 70-­millioners kutt i Miljøteknologi­ordningen til listen:

– Det første er ingen invitasjon til økt kollektivbruk. Fylkes­kommunene må velge mellom å øke billettprisene eller kutte andre ­tjenester. Miljøteknologiordningen er en svært vellykket ­næringsordning. Regjeringen ser ikke ­mulighetene som ligger her for næringsliv, ­sysselsetting og kunnskapsmiljøer.

MDG-politikeren spør seg hvor nødvendige utslippskutt skal ­komme og sender ballen til KrF:

– Regjeringen lar bare KrF jobbe for å reversere forverringer, det blir aldri forbedringer. KrF må vurdere om de kan få mer ved å vende seg til opposisjonen, sier Bastholm.

Hun er kritisk til at det ikke er bakt inn et klimabudsjett i statsbudsjettet:

– Alle partier er enige om at ­klima er en eksistensiell ­trussel, som også påvirker vår mat­sikkerhet og infrastruktur. ­Likevel får vi ikke se om budsjettet som helhet kutter i utslippene. Det er ­udemokratisk.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima