Verdidebatt

Bjelken i eget øye

HOMOFILI: Hvorfor kan man leve med andre syndere i menigheten, men ikke homofile? Personlig tror jeg vi alle må erkjenne at vi på ulike måter har inngått «fredsslutning» med ulike synder. Noe annet er menneskelig umulig.

Takk til Johannes Thaule for hans debattinnlegg i Vårt Land som er et svar på et innlegg fra Tufte Johansen og tidligere fra meg. Selv om det er flere gode poeng og tankerekker i hans innlegg, er det noen sentrale paradokser jeg her ønsker å påpeke.

Thaule argumenterer for at homofili er en brist i skapelsen, at vi alle er syndere og at vi aldri må inngå fredsslutning med vår syndige natur. Med dette som premiss, uttrykker han bekymring for at praktiserende homofile skal bli en del av menighetsfelleskapene og at kirkene dermed skal miste «sin kraft».

Simon Stisen. Min Tro

Rettet mot Kristus

I Dagen erkjenner forfatteren at «det er så mye annet av syndens natur vi lukker øynene for i våre menigheter» og uttrykker bekymring for at vi også skal åpne døren for homofile. Hvorfor er det slik at forfatteren kan leve med andre synder og syndere i menigheten, men ikke praktiserende homofile?

Hvorfor er ikke dette å inngå fredsslutning med synd og syndere og hvorfor kan forfatteren leve videre med dette?

Omvendelse er et sentralt og viktig begrep som alle kristne bør meditere over. Er omvendelse en stilling man inntar gjennom å slutte med en synd eller en retningsendring for livet med målet rettet mot Kristus? Finnes det noe tidspunkt der vi er ferdig omvend eller er kristenlivet en stadig vandring i utilstrekkelighet og avhengighet av nåde i møte med fullkommenheten?

Hvor går grensen mellom synder vi ikke vil vende oss bort fra og de vi ikke evner å vende oss bort fra? Hva med de vanskelige valgene der vi må velge mellom to onder? Og er det slik at kristne med god samvittighet på noe tidspunkt kan speile seg i en hellig Gud å se seg som ferdig omvendt?

Personlig tror jeg vi alle må erkjenne at vi på ulike måter har inngått «fredsslutning» med ulike synder

Vær prinsipiell

Dersom forfatteren ønsker å skille mellom de som har inngått «fredsslutning» med synden og de som ikke har det, vil jeg utfordre han til å «åpne øynene» og være prinsipiell, noe annet vil være forskjellsbehandling av praktiserende homofile.

Personlig tror jeg vi alle må erkjenne, dersom vi er ærlige, at vi på ulike måter har inngått «fredsslutning» med ulike synder og utilstrekkeligheter, fordi noe annet er menneskelig umulig. Dersom vi ransaker Bibelen, tror jeg vi alle finne bjelken i vårt eget øye og ikke bare bibelvers vi kan arrestere andre på.

Mer fra: Verdidebatt