Kjønnsnøytral samvittighetsfrihet
Blant de reservasjonslegene Skaperkraft kjenner til, er kjønnsbalansen tilnærmet 50/50. At dette utelukkende – eller overveiende – handler om menns samvittighet synes å være tatt ut av tomme luften.
Birte Nordahl Sandum åpner med en viktig observasjon om reservasjonsdebatten, nemlig manglende drøfting av hva «samvittighet» er (Vårt Land 14. mars). I resten av innlegget går hun dessverre inn i en blindgate når hun forsøker å tegne opp prinsippet om samvittighetsfrihet som en kjønnet sak. Samvittighet kan selvsagt være kjønnet, og det er absolutt interessant å reflektere rundt hvordan dette relaterer til de andre spørsmålene Nordahl Sandum stiller, som «hva konstituerer samvittighet?» eller «hvordan er den hellig?».
Ville veier. Men der hvor de gode intensjonene leder resonnementet ut på ville veier, er når presten og redaktøren for kristenogprogressiv.no oppkonstruerer en fordums problemstilling som høyaktuell i dag. Riktignok gjør hun det via et sitat, men implikasjonen er tydelig: Reservasjonsdebatten handler om at menns følsomme samvittighet påberopes for å holde kvinner på plass.
Blant de reservasjonslegene som Skaperkraft kjenner til, er kjønnsbalansen tilnærmet 50/50. At dette utelukkende – eller overveiende – handler om menns samvittighet synes å være tatt ut av tomme luften. Reservasjonsleger er av begge kjønn, og tilhengerne av samvittighetsfrihet som et viktig demokratisk prinsipp er av begge kjønn.