Skolens kjønnsundervisning kan få uheldige konsekvenser
KJØNN: Tukler vi med barn og unges identitetsutvikling når vi innfører radikale ideer om kjønn i skolen?
KJØNN: Tukler vi med barn og unges identitetsutvikling når vi innfører radikale ideer om kjønn i skolen, spør innsenderen.
Terje Pedersen
Lars Arnesen hevder i Vårt Land 16.05.2025 at det ikke finnes eksempler på kjønnsforvirrende eksperimenter i norsk skole. Dette er lett å påstå når en selv fronter oppløsning av tokjønnsnormen, heier fram såkalt kjønns- og seksualitetsmangfold og støtter lovendringer i samme retning. Arnesens meningsfeller bruker lignende retorikk, og bagatelliserer kritikken. Når det fremmes påstander som ikke stemmer med virkeligheten vi står i, velger jeg å si fra.
Det er grunn til å spørre: Tukler vi med barn og unges identitetsutvikling når vi innfører radikale ideer om kjønn i skolen, hvor kjønn defineres ut fra følelser og det blir lagt opp til refleksjon rundt egen «kjønnsidentitet»? Når det i tillegg blir formidlet at kjønn kan endres framstår det for meg som et eksperiment. Et farlig eksperiment.
Ideologisk vinkling