Skolens kjønnsundervisning kan få uheldige konsekvenser

KJØNN: Tukler vi med barn og unges identitetsutvikling når vi innfører radikale ideer om kjønn i skolen?

KJØNN: Tukler vi med barn og unges identitetsutvikling når vi innfører radikale ideer om kjønn i skolen, spør innsenderen.
Publisert Sist oppdatert

Lars Arnesen hevder i Vårt Land 16.05.2025 at det ikke finnes eksempler på kjønnsforvirrende eksperimenter i norsk skole. Dette er lett å påstå når en selv fronter oppløsning av tokjønnsnormen, heier fram såkalt kjønns- og seksualitetsmangfold og støtter lovendringer i samme retning. Arnesens meningsfeller bruker lignende retorikk, og bagatelliserer kritikken. Når det fremmes påstander som ikke stemmer med virkeligheten vi står i, velger jeg å si fra.

Det er grunn til å spørre: Tukler vi med barn og unges identitetsutvikling når vi innfører radikale ideer om kjønn i skolen, hvor kjønn defineres ut fra følelser og det blir lagt opp til refleksjon rundt egen «kjønnsidentitet»? Når det i tillegg blir formidlet at kjønn kan endres framstår det for meg som et eksperiment. Et farlig eksperiment. 

Ideologisk vinkling 

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS