Kultur

Hva ser 
storebror?

Facebook tror jeg er interessert i pudler, planeter og persisk.

Ifølge Facebook er mine yndlingskjendiser Kylie Jenner, Elton John, Grumpy Cat, Jon Fosse og Jens Stoltenberg, i tillegg til en fribryter som heter Magnus. Og det er min egen feil at nettsamfunnet har den vrangforestillingen.

Det er ikke noe nytt i at storebror ser deg. Men jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg bladde meg igjennom oversikten som viser nøyaktig hva storebror har sett. For ved å trykke på knappen «Hvorfor ser jeg dette?» over annonsene som dukker opp i nyhetsstrømmen din, kan Facebook opplyse deg om hvorfor et studiested eller en skoprodusent prøver å selge akkurat deg produktene sine.

«Vi viser deg annonser basert på ting vi tror er viktige for deg», skriver Facebook. Noen av tingene Facebook tror jeg er opptatt av, er ganske åpenbare – som banken min, aviser jeg leser eller steder jeg har vært på ferie. De vet også hvor jeg bor, hvor gammel jeg er og at jeg er i et forhold, noe som antakeligvis forklarer hvorfor jeg har fått opp annonse for en fertilitetsmonitor.

LES OGSÅ: Facebook vil vite hva du føler

Skorpioner og høy

Preferansene skal være styrt etter hva jeg har gjort på Facebook, og noen ganger kan jeg lure på hva det har vært. Jeg har sett nok dyrevideoer til å skjønne at katter og kaniner dukker opp på lista, men jeg skal visstnok også være interessert i puddel, cello, skorpion, persisk språk, planeter, vokaler (altså bokstavene) og høy (som i tørka gras man forer husdyra med), i tillegg til Captain Kangaroo – amerikansk barne-TV fra 50-tallet. Ikke spør meg hvorfor.

LES OGSÅ: Slik beskytter du deg på nett

Du betaler med oppmerksomhet

Facebook er ikke gratis. Nettsamfunnet får betalt av annonsørene for din oppmerksomhet. Jo mer finmasket kartleggingen av interessene dine er, jo mer relevante vil annonsene bli. Derfor inviterer Facebook deg til å redigere dem, så annonsene blir enda mer treffsikre. Det blir ikke mer eller mindre reklame, men jeg kan fjerne alt jeg egentlig ikke er interessert i, så jeg slipper å se annonser som ikke treffer meg.

Det er lett å skjønne hvorfor det er vinn-vinn for Facebook. Men det motsatte kan være vinn-vinn for deg. Hvis du redigerer preferansene dine så de blir så upresise som mulig, vil du kanskje få opp flere annonser du kan scrolle fort forbi og dermed unngå tilbud du ikke klarer å motstå.

Les mer om mer disse temaene:

Ane Bamle Tjellaug

Ane Bamle Tjellaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur