Klima

Grønn by

Oslo har fått grønne politikere som kommer med tiltak som kan bli upopulære.

Et høyre-sentrumsbyråd i Oslo skal avløses av et rødgrønt byråd. Nå har det nye byrådet lagt fram sitt politiske program. Eiendomsskatt og slutt på bygging av kommersielle barnehager er eksempler på et rødt skifte. Men det som har vakt mest oppmerksomhet, er de grønne innslagene som følge av at Miljøpartiet De Grønne for første gang skal ha regjeringsmakt.

Viljen til å skape en grønnere by er utvilsomt til stede. Men det kommer til å bli spennende å se om det lar seg realisere i praksis innenfor de forholdsvis korte tidsrammene byrådet har gitt seg selv. Det er mange løse tråder når det gjelder hvordan målsettingene skal settes ut i livet.

LES OGSÅ: Samarbeid med sentrum drar Ap til venstre

Den mest radikale og tydelige programposten er løftet om et bilfritt sentrum. Det angår mange menneskers hverdag. Det er allerede kommet reaksjoner basert på rykter og antagelser, slik som at det skal bli forbudt å kjøre drosje i Oslo sentrum.

Vi regner med at Raymond Johansen har vett nok til å forstå at Oslo sentrum ikke kan fungere uten et visst innslag av biltrafikk, både varetransport, drosjer og kjøring for funksjonshemmede. Det vil likevel bli krevende nok å erstatte alle de bilene som i dag transporterer folk inn til sentrum. Bygging av sykkelveier er ikke nok til å ta unna for det. Både bedre kollektivtrafikk og nye muligheter for parkering utenfor sentrumsområdet vil kreves.

LES OGSÅ: – Rødgrønne blåkopierer borgerlig kulturpolitikk

Det mest kontroversielle er likevel skrinlegging av den enorme utbyggingen av E18 inn til Oslo vestfra. Vi har stor forståelse for at man er kritisk til denne gigantutbyggingen, som har mange negative sider. Selve tankegangen bak: At det er mulig å bygge nok vei til å hindre bilkø inn til byen, virker foreldet.

Men verken økning av jernbanekapasiteten inn til Oslo eller nye regler for bompenger er slikt som Oslos byråd har kontroll over. Dessuten er ganske mye allerede bundet opp i de avtaler Oslo har inngått med nabokommunene og staten. Her kommer det til å bli mange runder før man lander på et resultat.

For første gang stilles norske velgere overfor politikere som tar klimautfordringen så alvorlig at de gjennomfører tiltak som koster den enkelte noe både i form av penger og endring av livsvaner. Det vil vise om det er mulig for politikere å nå fram med slik politikk. Vi vil håpe det er tilfellet.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Helge Simonnes

Helge Simonnes

Vårt Land anbefaler

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima