Teater

Ny teater-Brand i kirkene

Da teatret kom til kirkene med Ibsens Brand, stod folk i kø for billetter. Nå gjentas suksessen.

Ingen kirker har sagt nei. Responsen­ har vært overstrømmende positiv. 92 prosent av billettene ble solgt da Teater Ibsen la ut på turné til 14 kirker for halv­annet år siden. Teatret har fått en rekke henvendelser fra hele landet om å spille flere forestillinger. 27. januar er det derfor nypremiere i Skien kirke. Deretter går turen til seks kirker i Telemark og Vestfold før teatret gjør en gjestevisitt med to forestillinger i Oslo domkirke.

Improviserer

Domorganist Kåre Nordstoga har hatt en finger med i spillet når hans «hjemkirke» i Oslo er satt på turnelista. Han står for det musikalske innslaget i forestillingen og improviserer musikk til det ibsenske drama. Da forestillingen nådde Tønsberg domkirke, inviterte han med alle sine kolleger fra Oslo domkirke og begeistringen var stor.

LES OGSÅ: Jobs bok er beinhard tekst

– Det har vært en veldig inspirerende oppgave. Personlig er jeg glad i teater og særlig Ibsen, og har opplevd det veldig positivt og meningsfylt å jobbe med teatrets seriøse tilnærming ikke bare til skuespillet, men også til det å spille det i en kirke. Jeg tenker at Ibsens drama berører kirkens eksistensielle tema på en måte som virker riktig, sier Nordstoga.

Stor respons

Fortsatt er det teatersjef Thomas Bye som spiller rollen som presten Brand. Han har møtt flere prester som åpenbart har mye kunnskap om Brand, og derfor har kommet med innspill på tolkning av presteskikkelsen. Det har gjort at han forstår Brand bedre nå enn da han begynte forberedelsene.

LES OGSÅ: Tok Brand til bedehuset

Han har knapt opplevd å få så mange tilbakemeldinger på noen annen teateroppsetning. Gjennom samtalene etter noen av forestillingene har han registrert et stort engasjement og delte meninger i analysene av Brand-skikkelsen.

– Publikum tolket forestillingen ulikt særlig i spørsmålet om hvorvidt Brand er en angrende synder eller om han blir stående fast i sin tro. Når både barn og kone dør fra ham, et det ikke like lett å godta at det det var meningen, sier Bye.

Hører hjemme

Fordi forestillingen spilles nede på kirkegulvet, må teatret begrense antallet plasser for publikum. I store kirker som i Skien og i Brevik betyr det at det blir rundt 250 plasser. I andre kirker har det vært rundt 150. Det har bidratt til at det ved enkelte forestillinger har vært kø for å få billetter som ikke er avhentet.

Tore Dvergastein er kulturrådgiver i Tunsberg bispedømme. Han har sett forestillingen og betegner det som helt spesielt å se en forestilling inne i kirken som langt på vei er skrevet for kirkerommet.

– Den ikke bare kler rommet, men går rett inn i virkeligheten. Det tror jeg gjør at ordene når lettere fram. Generelt vil jeg også si at å trekke i scenekunst inn i et hellig rom gjør noe med det som skjer mellom kunstner og mottaker. Teksten framstår med en annen valør for mottakerne, tror Dvergastein.

Lokker folk

Han tror som
Teater Ibsen at forestillingen har trukket et teaterpublikum til kirken samtidig som kirkegjengere har fått en ny opplevelse av både teater og kirke.

– Jeg tror det gir et lite puff å høre kunngjort i gudstjenesten at nå kommer Teater Ibsen til vår kirke. Jeg tror også at det er en god del andre som er opptatt av kunst som legger veien til kirken for å få med seg opplevelsen, sier Dvergastein.

Prost Gunnar Thelin gleder seg over at Brand nå kommer tilbake 
til Skien kirke. Selv om mye må legges til rette rent praktisk, har både menighet og kirkeverge vært velvillige.

– Skien menighet ønsker at kirken skal være byens kirkelige storstue, virke samlende og innby til gode fellesskapsopplevelser. Kirken skal være en åpen kirke på alle måter, forklarer prosten.

Han viser til at menigheten er vant til at det skjer mye i kirkerommet: 35 konserter i året med rundt 9.000 til stede, performance-forestillinger og filmframvisninger, opplevelsesreiser for byens sjetteklassinger og religionsundervisning for elever i videregående.

– Teateret hadde en klar bevissthet om at de befant seg i et kirkerom. De hadde erfaring fra å sette opp Jobs bok i kirken. Skuespillerne tok rommet i eie, og responsen fra publikum var sterk og god. Med Kåre Nord­stoga på kirkens fantastiske orgel ble Brand en opplevelse som satt lenge i kropp og sinn, sier Thelin.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater