Teater

Teater Ibsen gjør Jobs bok til teater

Et langbord er både scene og sal. 30 publikummere og to skuespillere samles rundt Bibelens ord.

Bilde 1 av 4

– Her samles vi om ordet, i aller enkleste forstand, sier teatersjef Thomas Bye ved Teater Ibsen i Skien.

Teaterversjonen av Jobs bok er basert på originalteksten fra Bibelen, i en minimalistisk intimteater-versjon.

– Dette er en beinhard tekst, og vi er ytterst forsiktige med virkemidlene. De få grepene vi gjør er veloverveide, forteller han.

Gud og menneske

Oppsetningen er blitt til under veis, med et minimum av regi. Teatersjef Thomas Bye og skuespillerne Mari Dahl Sæther og Kasper Skovli Botnen har sammen jobbet seg frem til hvordan den sterke teksten skal formidles.

– Job er et høyst alminnelig menneske som plutselig står overfor Gud, og blir utfordret på en meget barsk måte. Hver gang han henvender seg til Gud snakkes det inn i en mikrofon – og når Herren selv taler til Job reiser en av skuespillerne seg for første gang. Hun henvender seg da til hver enkelt rundt bordet – vi er jo alle Job. Det er alt vi bruker av «effekter». For øvrig består forestillingen av lesing av Bibelteksten, forteller teatersjefen.

LES OGSÅ: «Religiøs tru er framleis til å ta på alvor. Forfattarane er blant dei som har fatta det»

To timer teater

I starten visste ikke Thomas Bye helt hva dette skulle bli. Hvordan ville det gå når vilt fremmede mennesker sitter helt stille rundt et bord og lytter til en tekst i nesten to timer?

– Jeg tror det er viktig å ta fri fra hverdagen og fordype seg i noe. Her tror jeg mange vil finne verdier, særlig med tanke på kraften i akkurat denne teksten, mener Bye.

Job bøyer seg for Gud – og belønnes.

– Personlig tenker jeg på alle dem som lider og utsettes for pinsler, og som aldri får noen belønning. Her berøres vi av det ondes problem, som er evig aktuelt. Mange mennesker må tåle mye lidelse – selv om de tror. Det opplever jeg som problematisk, sier Thomas Bye.

Bibelen

Målsetningen for hans første år som teatersjef er at alle oppsetningene skal handle om tro.

– Rett og slett fordi jeg anser det som et av de mest aktuelle og sentrale temaer i vår tid. Det ultimate prosjektet vil være å gjøre noe lignende med hele Bibelen, tenker teatersjefen.

Akkurat nå jobber han og skuespillerne med hvor sterkt de skal betone teksten.

– Ordene må tolkes, men med et lavt nivå av virkemidler – vi vil overlate tankevirksomheten til hver enkelt lytter, sier Bye.

Skuespiller Mari Dahl Sæther forteller at de har hatt prøveforestilling for spesielt inviterte fra Skien menighet.

Lærerikt

– Det var litt nervepirrende å få tilbakemeldinger fra folk fra kirken, om noe som er «deres». Det var nyttig, med mange lærerike innspill i etterkant, forteller hun.

Meningen er at forestillingen også skal ha et «ettersnakk» der tilhørere og skuespillere kan drøfte det fremførte.

LES MER: 6 timer bibelteater – noen vil bli rasende!

– Når vi først sitter rundt et bord er det jo duket for det, og jeg tror tematikken berører så sterkt at behovet vil være der, sier hun.

Hun kjente tematikken fra filmen «Adams epler» som også tar utgangspunkt i Jobs bok, men innrømmer at det er en vanskelig tekst å gå inn i.

– Den er ikke helt enkel å forstå, og spriker litt. Men det er litt fint at det ikke er helt åpenbart hva den vil si oss. Spørsmålsstillingene er aktuelle: Vi skal leve rettskafne liv – men for hvem – og skal det belønnes? Eller er målet «bare» å bli et bedre medmenneske?

Fanatisme

Mari Dahl Sæther vil ikke trekke tydelige paralleller til dagsaktuelle temaer.

– Men teksten gir noen tanker i retning av fanatisme og ekstremisme av alle slag, mener hun.

Hun gleder seg til den minimalistiske settingen.

– Det er hva ordene gjør i rommet som utgjør hele dramatikken. Teksten er litt repetitiv og utmattende, men det dreier seg om intet mindre enn menneskesinnets evige kamp om godt og vondt. Da kan det ikke bli bare enkelt, tenker hun.

LES MER: Hyller Bibelen som inspirasjonskilde

Tre voksne gråt

Skuespiller Kasper Skovli Botnen håper folk kommer med et åpent sinn.

– Dette er vakre, skumle og sterke tekster for alle, uansett religiøst ståsted. Under en leseprøve ble inntrykkene så sterke at vi plutselig satt der og gråt – tre voksne mennesker, forteller han.

Refleksjon

Tormod Klovning er teolog og jobber med trosopplæring i Skien menighet. Han var på prøveforestillingen.

– Det var et nakent møte med ordene, og veldig godt formidlet, mener han.

– Fraværet av teatralske virkemidler intensiverte virkningen av den utrolig heftige historien. Den rolige, intime rammen innbød også til refleksjon – til å la teksten klinge i møte med eget liv. Skuespillerne hadde et sterkt nærvær til teksten og formidlet den på en levende og likevel nøktern måte. Her var det ikke mye overdrevent skuespilleri som stengte for teksten, mener Klovning.

ANMELDELSE: Slik gikk det da Det norske teater satte opp "Bibelen"

Egne kirkerom

Over nyttår tilbys den til menighetene i området, som kan få den fremført i sine egne lokaler.

Tormod Klovning anbefaler tiltaket.

– Det er en unik sjanse til å møte teatermiljøet og høre profesjonelle formidlere. Å oppleve Jobs bok i våre egne kirkerom vil forsterke skriket og anklagen i teksten om Job, mener han.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater