Den norske kirkes nye dåpsreklame er omtrent like hipp som godt voksne ungdomsledere som går med capsen bak-fram og insisterer på at Jesus er dødskul.
I den nye reklamefilmen, som skal få flere foreldre i Stavanger-regionen til å døpe barna sine, prøver kirken å spille på humor for å virke folkelig. En baby klager over nervøs mage, slipper en braker, rapper «going to get baptised» fra bilsetet og blir forskrekka når han kommer i kirken og får på seg kjole. Budskapet er «Ungen din trenger ikke være en tøffing for å bli døpt. Kom som du er. Dåp er «for alle.»
[ SE VIDEOEN HER ]
Hensikten er god. At kirken er åpen for alle, er et viktig budskap. Men det er få som føler seg mer velkommen i kirken av en rappende baby med billige vitser. Ifølge Aksjon dåp, som står bak reklamefilmen og andre stunts for å synliggjøre dåp i Stavanger bispedømme, er tanken bak prosjektet «å få fram rikdommen og velsignelsen i dåpen». Denne ambisjonen drukner i krampaktig komikk.
LES OGSÅ: PR-ekspert mener det er umulig å le av reklamefilmen
Problemet er at prompehumor ikke er særlig morsomt for folk over sju år. En baby med blågule tenner og dyp røykestemme er først og fremst skummel, særlig når munnen er dårlig manipulert inn i ansiktet på det stakkars barnet. De komiske poengene er slappe. Det går an å le av dette, men ikke på den måten som kirken hadde håpet på.
I et bittelite øyeblikk høres det ut som om ungen skal til å banne i kirken. I det lille nanosekundet der brumlebabyen drar litt på de første bokstavene i ordet «far», får du følelsen av at kirken har tatt et skikkelig dristig valg. Men så blir det i stedet et platt poeng om en gutt som ikke vil gå i kjole.
Kirken kunne like godt funnet fram en prest som kunne rappet budskapet i klartekst:
– Yo, vi er Den norske kirke! Og vi er ikke sånne kristne kjipinger. Kom og døp barnet ditt hos oss så får du se hvor kule vi er!
Det ville i det minste vist litt selvironi.