Nyheter

Navnet gir nærhet

Etter bønnen sa de «sov godt i Jesu navn».

Da jeg var barn ba mine foreldre en kveldsbønn før vi la oss. Vi kunne velge selv hvilken vi ville ha, og vi hadde litt forskjellige favoritter. Etter bønnen sa de «sov godt i Jesu navn». Jeg husker jeg likte de siste ordene enda bedre enn kveldsbønnen. Det var godt både å sovne og være våken med en slik hilsen.

Hellig navn

Under teologistudiet leste vi mye om bruken av Guds navn både i Det gamle og i Det nye testamente. Det var et privilegium å være et folk som kjente Guds navn. Å kjenne noens navn ga en egen nærhet og relasjon. Fortellingen om Moses og tornebusken har en egen plass i tekstene om Guds navn. Der åpenbarer Gud sitt navn som et ordspill over verbet for å være «Jeg er den jeg er» Si «jeg er» har sendt deg. På Jesu tid var Gudsnavnet så hellig at når en kom til konsonantene JHWH leste man av respekt for den veldige Guds navn heller adonaj som betyr «min herre» . Dette var så gjennomført at det har tatt forskerne adskillige krefter å prøve å bli enige om hvordan gudsnavnet skal vokaliseres. De fleste har landet på jahve.

I Jesu navn

Ikke rart at folket og de skriftlærde reagerte på hvordan Jesus helt enkelt kalte Gud sin far. Enda verre ble det da Jesus brukte ordspillene om «jeg er» på seg selv. Ved flere anledninger tok folk stein i hendene for å steine Jesus for blasfemi.

Vi ser at de første kristne var tilsvarende fokusert på Jesu navn. De forkynte Ordet om Jesu navn. De helbredet mennesker i Jesu navn. De ba i Jesu navn. Og de tilba Jesus som Guds sønn. Peter sa: «Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved.»

Jeg ble en gang døpt i Faderens, Sønnens og Den hellige ånds navn. Gud er ingen fjern fremmed. Gud har kommet nær og latt sitt navn lyde over mitt liv. Jesu død og oppstandelse viser vei til en nådig Gud. Det er godt både å sove og å være våken i Jesu navn.

Ha en velsignet dag i Jesu navn!

Paul Erik Wirgenes er prest og avdelingsdirektør

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter