Bokanmeldelse: Hvorfor makter ikke barna å gå på skolen?
Skolevegring rammer flere norske barn. Gaute Brochmann og Ole Jacob Madsen peker på skolens fellesskap og autoritet som botemiddel.
STRESSET UNGDOM: Boka får fint frem at premissene for skolevegring ligger i hamsterhjulets stadig raskere omdreininger, skriver vår anmelder.
Wilma Nora Dorthellinger Nygaard / NTB/illustrasjonsfoto
Hver eneste dag tilbringer et økende antall barn og unge dagen hjemme i selskap med en skjerm, til tross for at de egentlig helst vil være på skolen. Enkelte av dem vil bli et tall i de nasjonale frafallsstikkene.
Selv om kildene er usikre og det ikke egentlig finnes gode statistikker over omfanget av skolevegring, graver Gaute Brochmann opp tall som viser at problemet øker. Dagens forhandlende og inkluderende foreldrestil er en av årsakene.
Siden det er vanskelig å endre på opphavet, fremsnakker forfatterne enhetsskolen og hevder at dens autoritet bør styrkes. Det siste fremstår litt som en slengbemerkning og kunne gjerne vært utdypet.