I skyggen av skjønnheten

ANMELDELSE: Døden i Venezia er en intens fortelling og oppsetningen gjør modige kunstneriske grep. Men den når ikke inn til kjernen i Thomas Manns dypt ladede novelle.

Frå teaterstykket «Døden i Venezia» på Nationaltheatret.
MODIG: Forestillingen «Døden i Venezia» på Nationaltheatret mangler det sanselige trykket som ligger i romanens dypeste lag, men tolkningen er både ambisiøs og kunstnerisk modig, mener Vårt Lands teateranmelder.
Publisert

Thomas Manns berømte novelle har blitt tolket i flere kunstformer siden utgivelsen i 1912. Den mest kjente er regissør Luchino Viscontis ikoniske film fra 1971, hvor fortellingens forfatter er gjort om til komponist og Gustav Mahlers musikk spiller en sentral rolle. To år senere skrev Benjamin Britten sin siste opera basert på Manns tekst.

Når scenekunstkompaniet Ymist gjør sin tolkning av Døden i Venezia, er det ikke en direkte dramatisering av novellen. I stedet får vi et fysisk, tonesatt og tekstlig møte med den – og hovedpersonens skjebnesvangre reise inn i eget mørke.

Voksende dødsangst

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS