Sigøynere/roma og våre moralske matriser
Ekeland Bastrup ønsker å gjøre debatten om sigøynere/roma til en konkurranse om god moral. Det er betenkelig.
Ekeland Bastrup la noen dager før jul ut sin VD-artikkel Vi og de fredløse. På mitt spørsmål om han aksepterer konsekvensetiske resonnementer ifm sigøyner/roma-problemstillinger, svarte han bekreftende, og viste til hvilke konsekvenser ulike strategier kunne få nettopp for romfolket. Jeg fulgte da opp med en kommentar (#34) som jeg for sammenhengens skyld ønsker å gjenta her.
Sitat:
Takk for ryddig og greit svar, Ekeland Bastrup! Du peker på hvilke konsekvenser ulike strategier kan ha for roma/sigøynere, hvilket selvsagt er helt legitimt. Men er det etter ditt syn også legitimt å anvende konsekvensetiske resonnementer når det gjelder konsekvenser for de landene visse grupper roma/sigøynere (f.eks. fra Romania) velger å reise til?