Når Dokka leser Paulus

UNDERORDNING: Jeg synes mange spørsmål om underordning er vanskelige. Enklere er det å stille spørsmål ved Åste Dokkas fremstilling av Paulus som både feilbarlig og forvirret.

Espen Ottosen, underordning og Paulus, debatt
SAMMENSATT BUDSKAP: «Det er underlig at Dokka ikke engang vurderer om Paulus har to tanker i hodet på en gang når han underviser om underordning», skriver Espen Ottosen.
Publisert Sist oppdatert

I mitt innlegg i VL 20/5 påpekte jeg at Åste Dokka (i VL 14/5) har rett i at underordning kan bli et svært skadelig konsept hvis eneste budskap er at menn skal bestemme i ekteskapet. Et sentralt poeng for kristne som sier ja til underordning, er derfor å få frem at menns oppgave ikke er å forsikre seg om at ektefellen underordner seg, men derimot å vise selvoppofrende kjærlighet.

Jeg noterer at et slikt perspektiv ikke gjør særlig inntrykk på Dokka. Isteden slår hun fast at min forståelse kan «føre til mer hverdagslig hersing og undertrykking, og det synes i alle fall jeg er et problem». Slik insinuerer hun at jeg kanskje synes den slags er uproblematisk. Det er ufint.

Særlig mer nyansert blir hun ikke i sin beskrivelse av mitt syn på Bibelen. Slik karakteriserer hun min såkalte metode: «Hvis han lurer på hva han skal mene om noe, kan han bare gjøre et søk i nett-bibelen og parafrasere det han finner der». Påstanden er fordummende. Jeg har skrevet mye om at det iblant byr på utfordringer å tolke Bibelen, å lese tekster i lys av hverandre og å lete etter de bærende prinsipper i tekster som er formet i en helt annen tid.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP