Catharina Drejer

Rådgiver Tankesmien Skaperkraft

«TikTok? Jeg er for gammel til det.»

Denne setningen vil ikke bare frarøve deg muligheten til å utvikle dine egne tekniske ferdigheter, den vil også sette deg på sidelinjen i dine barns liv. Det kan være farlig.

Nye tall viser at 90 prosent av norsk ungdom (9-18 år) er brukere av ett eller flere sosiale medier. Ifølge en undersøkelse fra Barn og Media (2020) bruker halvparten av norske niåringer sosiale medier, og 65 prosent av tiåringene. Nesten alle barn og unge over ni år bruker YouTube (95 prosent), Snapchat (80 prosent), TikTok (65 prosent) og Instagram (65 prosent).

Hva mangler vi foreldre for å engasjere oss i det som er viktig for barna våre?

LES OGSÅ: – Barn på TikTok blir fortalt at de kan bli friske fra homofili. Det er høyst problematisk

Vis interesse

Ifølge stortingsrepresentant Mari Holm Lønseth er det kunnskap. Hun foreslår et opplæringsprogram for foreldre som en del av skole-hjem-samarbeidet i et intervju i Adresseavisen. Det kan være det hjelper, men det handler om mer enn kunnskap. Det handler om å vise engasjement og interesse.

I forarbeidet til boka Slavetech, om slaveri i den digitale tidsalder, snakket jeg med en mor som opplevde at hennes tretten år gamle datter ble rekruttert av menneskehandlere via sosiale medier. Jenta ble heldigvis reddet av politiet før hun ble sendt ut av landet. Episoden ble likevel en vekker for moren om hennes manglende innsikt i barnas hverdag. Hun var ikke så interessert i teknologi og trodde ikke det angikk henne.

Vær engasjert

I dag engasjerer hun seg i disse spørsmålene og råder foreldre til å involvere seg også i det digitale livet til barna. Hennes råd er å opprette egne kontoer på de ulike appene, få kjennskap til hva som er der ute, finne ut hvordan appene fungerer og å følge barna på deres sosiale mediekontoer. Hun mener foreldre bør kjenne til risikoen barna utsettes for daglig, og være spesielt oppmerksom på eventuelle live stream-funksjoner og private meldinger i de forskjellige appene. Gjør ditt beste for å lære og forstå den digitale verdenen de er del av. Viktigst av alt er uansett å vite hvordan barnet ditt har det, å prate med dem og være engasjert i hva de holder på med.

Det er ikke overvåking

Mange er nok redde for å tråkke barna på tærne og bli mislikt, eller at barnet føler seg overvåket. Kanskje tenker de at dette er barnas arena. Da må man ikke glemme at dette er en arena som heller ikke barnet kjenner rekkevidden av. Vi kan heller ikke forvente at barna på egenhånd skal manøvrere i alt de møter på nettet. Dialog, engasjement og interesse for barnet vil ikke oppleves som overvåking; ja, så lenge det ikke er det man bedriver, naturligvis.

Det digitale rommet vil åpenbart ikke forsvinne. Det vil være i konstant utvikling og det er slett ikke sikkert at de blir tryggere for barna, kanskje tvert i mot. For at de skal være trygge, må foreldre engasjere og involvere seg. Vi kan ikke vente på at politikerne eller lærere skal gjøre jobben for oss.

LES MER:

«Mange vil hevde at Zuckerberg har skapt et ukontrollerbart monster», skriver sjef-forsker

Strømmestiftelsen boikotter Facebook

Hildegunn Taipale har flere følgere enn Sophie Elise: – Jeg vil leve for Gud, ikke for «likes»