Nyheter

– Vi snakker til Visjon Norge-familien

Jan Hanvold mener at folk misforstår fordi mange på utsiden ikke skjønner Visjon Norge-språket.

Gründer og styreleder Jan Hanvold (63) i den kristne TV-kanalen Visjon Norge ble intervjuet på Dagsrevyen mandag kveld. Da hadde pastoren Bayo Oniwinde forkynt det som kunne oppfattes som en direkte kobling mellom pengegaver til kanalen og personlig velsignelse til giveren.

– Vi har skrevet en del saker om Visjon Norge i etterkant av intervjuet du gjorde på NRK mandag. Har du lest noen av dem?

– Nei, jeg leser ikke Vårt Land.

– Dere hadde en inntektstopp i 2011. Går det dårligere økonomisk, slik at dere må være ekstra på offensiven for å samle inn penger og da velger å bruke pastor Bayo Oniwinde?

– Overhodet ikke. Vi opplever vekst, men vi er avhengig av gaver. Vi er ikke så privilegerte at vi kan hente 42 millioner kroner i pressestøtte i året. Vi lever etter et dugnadsprinsipp.

LES MER: Visjon Norge ba om gave på 2 mill. av 80-åring

– Folk misforstår

– Har dere fått reaksjoner på at dere hanket inn Oniwinde?

– Jeg har vært venn med ham siden 1989. Han er stadig innom bibelskolen vår for å undervise. Vi stiller ikke kritiske spørsmål, men er en flerkulturell grasrotkanal. Afrikanere har en annen vinkling enn vi har. Ting blir tatt ut av sammenhengen. Han har aldri sagt at man kan kjøpe seg velsignelser. Vi henvender oss ikke til Ola og Kari Nordmann, men den store Visjon Norge-familien. Og de forstår hva vi snakker om. En prest i Den norske kirke har all rett til å kritisere oss, sier Hanvold.

Han viser til at prost Øystein Magelssen i Den norske kirke reagerer på at TV-kanalen tilbyr velsignelse mot betaling.

– Vi har ikke monopol på den kristne tro. Men vi tror på loven om å så og høste, på tiende og hellige gaver. Når mennesker gir, velsigner Gud.

– Men kan du forstå at noen ikke skjønner at dere snakker om å så og høste, og ikke at man kan kjøpe seg velsignelser?

– Folk misforstår hele tiden. Det er frivillig å gi. Vi har ingen tvangslisens slik som NRK har, for å kunne se på våre programmer. Likevel har vi 10.000 partnere som gir. Vi er en nisjekanal. Akkurat som de som ikke er interessert i fotball har vanskelig for å forstå fotballspråket, vil de utenfor Visjon Norge-familien vanskelig forstå vårt språk.

LES MER: Ekman kastet ut av Visjon Norge

Vær Varsom-plakaten

– Helge Skaaheim, programleder for et av programmene som den Normisjon-tilknyttede organisasjonen Jesusnett sender på Visjon Norge, sier til Vårt Land at han er sjokkert etter innslaget med pastor Bayo Oniwinde og at han krever oppvask ...

Hanvold avbryter:

– Ja, han er bestyrtet. Han har sendt meg melding og sier han er feilsitert. Han skriver «Beklager Jan, jeg er sitert galt».

– Vi har ikke fått noen henvendelse fra ham om det samme. I vårt intervju snakker han konkret om at Oniwinde gir et helt galt inntrykk av Guds velsignelse og at det grenser til avlat.

– Både Helge og faren Anfinn Skaaheim er vidunderlige predikanter. Vi driver ikke med teologi, her har alle full frihet til å mene det de vil bare de holder seg innenfor det evangeliske og Vær Varsom-plakaten.

LES MER: Visjon Norge gikk med underskudd

– Herlig forkynner

– Hva med prost Øystein Magelssen i Den norske kirke – er han også velkommen?

– Selvfølgelig! Han er velkommen. Vi har bredde fra Normisjon til pinsevenner og Evangeliesenteret. Vi sponser alle disse.

– Hva tenker du om at Helge Skaaheim beskylder dere for å forkynne avlat?

– Det har han full rett til å uttale seg om. Vi har fortsatt dialog, han er en herlig forkynner.

– Men han sier han har kontaktet ledelsen i Visjon Norge for å rydde opp. Avkrefter du dette?

– Jeg hadde en samtale med ham etter at Dagen slo opp intervjuet med hans far, sier Hanvold.

Anfin Skaaheim uttalte til avisen Dagen i januar at pastor Oriwindes forkynnelse er tragisk og uakseptabel.

– Jeg velsigner pinsevenner, Normisjon og prest Magelssen. Og i går var jeg i et intervju sammen med prest Gyrid Gunnes, hun er en flott prest! sier Hanvold.

LES MER: Gavemillionene ruller inn til Visjon Norge

– Vi er en suksess

– Du snakker om at dere er en nisjekanal og at dere ikke henvender dere til Ola og Kari Nordmann. Samtidig har du uttalt, blant annet i et intervju med NRK i 2012, at drømmen din er «å nå ut med evangeliet om Jesus Kristus slik at så mange som mulig kan bli reddet for evigheten». Bør dere ikke da kommunisere slik at også de utenfor Visjon Norge-familien forstår hva dere snakker om?

– Akkurat. Når vi predikerer til menigheten sier vi «velkommen til dere som er her for første gang». Samtidig opplyser vi at de ikke må føle noe press for å gi til Visjon Norge. Og mange blir født på ny og ser Guds rike.

– Magne Lerø, teolog og redaktør i Ukeavisen Ledelse, sier til Vårt Land at Visjon Norges fremgangsmåte er god for å samle inn penger, men at det ikke fungerer i dagens moderne samfunn for å spre det kristne budskapet. Hva tenker du om det?

– Magne Lerø, den mannen har jeg sansen for. Jeg liker godt kommentarene han skriver, de er friske.

– Men hva mener du om det han uttaler?

– Vi ber til frelse med mange mennesker hver dag. Vi er en suksess, hvorfor tror du NRK hanket oss inn i beste sendetid? Vi når mennesker med evangeliet. Det er dette som er problemet med Vårt Land. Dere har ikke kontakt med grasrota. Jesus nådde ikke alle. Vi er ikke «seeker friendly» og skal ikke nå hele verden med evangeliet. Se på Den norske kirke, de ender opp med tomme kirker.

– Men handler det ikke om å kommunisere forståelig for de som ikke er så godt kjent med budskapet fra før?

– Kjære venn, dere i Vårt Land er høykirkelige og ikke for mannen i gata. Dere har et religiøst, kulturelt budskap. Dere forakter folk som Lise og Ludvig Karlsen. Dere er kun opptatt av penger, men ikke av sykehusene, skolene og gamlehjemmene vi bygger i Moldova.

Følg oss på Facebook og Twitter!

– Klage til Jesus

– En juridisk ekspert ved BI mener det dere driver med kan være brudd på markedsføringsloven. Argumentasjonen er at dere driver med villedende markedsføring, fordi dere ikke kan dokumentere det dere lover. Har du tatt høyde for dette?

– Da får denne eksperten gå til Jesus. Det er ikke jeg som lover velsignelser, det er det Gud som gjør. Les Malakia 3, 8-9 hvor det står «Kom med hele tienden til forrådskammeret så det finnes mat i mitt hus. Prøv meg på denne måten, sier Herren over hærskarene. Jeg skal sannelig åpne himmelens sluser og øse ut over dere velsignelse uten mål.» Se også historien om Kornelius i Apostlenes Gjerninger 10: «Kornelius, Gud har hørt din bønn og er blitt minnet om dine gaver til de fattige». Gud registrerer at folk gir til Hans rike ved å bidra i samfunnet. Men det er noe annet enn å kjøpe frelse, pastor Bayo har aldri sagt det. NRK har klippet ut en del av talen og tatt den ut av sammenhengen. Da blir det lett for prosten å kritisere oss. Han er jo statsansatt, så hans kirke får penger uansett. Men nå er jeg nødt til å avslutte. Gud velsigne deg.

Jan Hanvold avslutter intervjuet med å be for journalisten – om velsignelse og at det som skrives må være objektivt.

Vårt Land har vært i kontakt med Helge Skaaheim. Han mener seg ikke feilsitert i tirsdagens intervju, men liker ikke hvordan avisen håndterer fakta.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter