Politikk

Får ikke vise tro på Facebook

12 prosent av danske bedrifter har regler som hindrer de ansatte å vise sin religiøse tro på sosiale medier.

Kan sjefen din bestemme hva du skal gjøre på sosiale medier? Noen sjefer mener det.

En undersøkelse utført av det danske magasinet Ugebrevet A4, viser at 12 prosent av de spurte bedriftene har regler som forbyr eller begrenser den ansattes rett til å vise sin religiøse tilhørighet på Facebook, melder Kristeligt Dagblad.

LES OGSÅ: Arbeidsgivere taper millioner på at ansatte er på Facebook

Ømtålelig emne. Eksperter som Kristelig Dagblad har snakket med, er kritiske.

– Noen virksomheter ønsker ikke å bli forbundet med religiøse synspunkter, og på Facebook er det generell forvirring om hva som hører privatlivet til og hva som er offentlig. Men å forby ansatte å vise sin religion på sin personlige Facebook-profil er det samme som å forby dem å gå i kirken eller be på sin fritid, sier Peter Fischer-Nielsen, religionssosiolog ved Aarhus Universitet.

Professor og medieekspert Stig Hjarvard tror religion har blitt ekstra vanskelig emne for bedrifter etter Muhammed-karikaturene.

– Virksomheter ønsker å oppnå innflytelse på hva som kommuniseres om religion. Det har blitt et ømtålig emne i det offentlige rom, derfor vil de ha kontroll med hva ansatte skriver, sier han.

LES OGSÅ: Får fyken for facebook

Uakseptabelt. – Det er jo helt uakseptabelt at virksomheter plutselig vil til at bestemme hva ansatte kan skrive om politikk eller religion i fritiden. Det er en overreaksjon som ikke er kledelig, sier Ole Thyssen, professor ved Institutt for Ledelse, Politikk og Filosofi ved Copenhagen Business School, til Ugebrevet A4.

– Men det er jo et nytt fenomen, at tilsynelatende private uttalelser plutselig kan havne alle steder. Arbeidsgiveren vil selvsagt verne om virksomhetens omdømme, men i disse tilfeller har man gått for langt.

Undersøkelsen viser også at én av fem danske bedrifter har regler for hvordan de ansatte skal forholde seg til sosiale medier. Halvparten av disse retter seg mot hvilke private opplysninger de ansatte kan oppgi på nettet. De store bedriftene har oftere slike regler enn de små.

LES OGSÅ: Facebook-nekt på skolen

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Politikk