Annonse
Annonse
Annonse
Søk i Tro24

Søk  i  alt  innhold  på VL.no

Annonse

En kjettersk tanke?

Tenk om fotvask hadde blitt et sakrament i stedet for nattverd.

ANNONSE
ANNONSE
Cxense Display

BILDER

Søndagsskolen: 
Typisk Johannes

  • Flere av kjennetegnene som er typisk for evangelisten Johannes vises i denne teksten.
  • Begrepet min time går igjen i skriftet. Før den siste reisen til Jerusalem sies det at hans time ikke var kommet. Nå har det snudd. Jesus vet at hans time er kommet.
  • Jesus er svært selvbevisst og gir klart uttrykk for sin identitet hos Johannes. Et kjennetegn er «jeg er»-utsagnene. I denne teksten finner vi selvbevisstheten i forholdet til Far og sin rolle som «Herre og mester».
  • Ofte gjør Jesus et tegn og deretter følger en tale og samtale knyttet til tegnet. Etter denne hendelsen følger Jesu avskjedstale ved bordet til kapittel 17.

Vi snakker om skjærtorsdag. I den natt da han ble forrådt. Private måltider er ikke normen i evangeliene. Ofte var de gjester hos andre. Nå er disiplene alene med Ham, de som skal overta det store oppdraget. Og før han sier noe som helst, reiser han seg og gjør noe underfullt. Han bøyer seg og vasker deres skitne og slitne føtter.

Johannes har en litt annen versjon av det siste måltidet. De andre evangelistene og Paulus skriver om brødet som brytes og begeret som deles. Innstiftelsen av nattverden er blitt nerven i denne torsdagen. Men Johannes forteller ikke om brødsbrytelsen. Han forteller om fotvask. De andres versjon var nok kjent for ham. «Jeg er livets brød» hører vi Jesus si tidligere i evangeliet.

LES MER: Brødkonge i fastetid

Underlig

Allerede abonnent?
Logg inn

Prøv oss gratis i tre uker

Fyll ut med norsk mobilnummer og en e-postadresse.

Når du klikker «bestill» må du opprette en bruker som du benytter for å logge inn på ulike enheter. Dersom vi ser at du har en bruker med samme mobilnummer registrert bruker vi denne. Abonnementet stopper automatisk etter tre uker.

ANNONSE
ANNONSE

BILDER

Vi snakker om skjærtorsdag. I den natt da han ble forrådt. Private måltider er ikke normen i evangeliene. Ofte var de gjester hos andre. Nå er disiplene alene med Ham, de som skal overta det store oppdraget. Og før han sier noe som helst, reiser han seg og gjør noe underfullt. Han bøyer seg og vasker deres skitne og slitne føtter.

Johannes har en litt annen versjon av det siste måltidet. De andre evangelistene og Paulus skriver om brødet som brytes og begeret som deles. Innstiftelsen av nattverden er blitt nerven i denne torsdagen. Men Johannes forteller ikke om brødsbrytelsen. Han forteller om fotvask. De andres versjon var nok kjent for ham. «Jeg er livets brød» hører vi Jesus si tidligere i evangeliet.

LES MER: Brødkonge i fastetid

Underlig

Allerede abonnent?
Logg inn

Prøv oss gratis i tre uker

Fyll ut med norsk mobilnummer og en e-postadresse.

Når du klikker «bestill» må du opprette en bruker som du benytter for å logge inn på ulike enheter. Dersom vi ser at du har en bruker med samme mobilnummer registrert bruker vi denne. Abonnementet stopper automatisk etter tre uker.

Søndagsskolen: 
Typisk Johannes

  • Flere av kjennetegnene som er typisk for evangelisten Johannes vises i denne teksten.
  • Begrepet min time går igjen i skriftet. Før den siste reisen til Jerusalem sies det at hans time ikke var kommet. Nå har det snudd. Jesus vet at hans time er kommet.
  • Jesus er svært selvbevisst og gir klart uttrykk for sin identitet hos Johannes. Et kjennetegn er «jeg er»-utsagnene. I denne teksten finner vi selvbevisstheten i forholdet til Far og sin rolle som «Herre og mester».
  • Ofte gjør Jesus et tegn og deretter følger en tale og samtale knyttet til tegnet. Etter denne hendelsen følger Jesu avskjedstale ved bordet til kapittel 17.
ANNONSE
ANNONSE
;