Nyheter

Over åtte milliarder kroner til syklister og gående

Nasjonal transportplan lagt fram. Opposisjonen har store innvendinger mot planens innhold.

Regjeringen vil bruke i alt 8,2 milliarder kroner i årene 2014-2023 på tiltak for syklister og fotgjengere. Det ble klart da Nasjonal transportplan ble lagt fram fredag.

Flere på sykkel. – Med flere syklister i trafikken får vi bedre framkommelighet, mer miljøvennlig transport og bedre folkehelse. Sykkel må bli et naturlig transportvalg for flere enn i dag, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Den økte satsingen betyr at det årlig vil bli brukt i gjennomsnitt 820 millioner kroner til sykkeltiltak, noe som er om lag 400 millioner kroner mer enn en videreføring av nivået i statsbudsjettet for 2013.

Miljøgater. I tillegg til bygging av gang- og sykkelveier langs dagens veinett vil slike veier også bli bygget som del av nye og større veiprosjekter og som del av bymiljøavtalene. I enkelte bymiljøavtaler kan denne type tiltak også bli finansiert på annen måte, blant annet ved bompenger.

Regjeringen har som mål at sykkeltrafikkens andel av den samlede persontransporten skal økes fra fire prosent i dag til åtte prosent i løpet av tiårsperioden.

Stoltenberg: Størst noensinne. Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) kaller Nasjonal transportplan, med en kostnadsramme på 508 milliarder kroner over ti år, den største satstingen på samferdsel noensinne.

Statsministeren åpnet pressekonferansen fredag med å vise til at også regjeringens tredje utgave av nasjonal transportplan (NTP) innebærer en økning i investeringene.

– Og den massive satsingen gir resultater. Det bygges mer vei og mer bane, og det satses mer på kollektivtransport enn tidligere, sier statsministeren.

Av det som allerede er oppnådd, trakk statsministeren fram at dødstallene på norske veier har gått kraftig ned.

– Vi er nå på det lavest siden 1950-tallet og er kanskje det landet som har sikrest veier. At det skjer samtidig som vi kjører mer og transporterer mer på vei og bane, er et tegn på at noe går i veldig riktig retning, sier Stoltenberg.

Binde landet sammen. Med Nasjonal transportplan vil regjeringen utvikle veikorridorer som binder landet sammen og gir lengre sammenhengende strekninger med god kvalitet.

Da samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) la fram nasjonal transportplan (NTP) for de neste ti årene, gikk hun inn på en rekke prosjekter som skal oppgradere europaveinettet i Norge.

På E6 satser regjeringen blant annet på firefeltsvei hele veien fra Svinesund til Brumunddal.

Nord-Norge. – Satsingen på Helgeland vil i tillegg gi god og sammenhengende standard sør for Saltfjellet. og vi skal få god standard på E6 i Finnmark, sier Sp-statsråden.

I nord er også en utbedring av E10 en prioritet for å få bedre forbindelser til Lofoten og Vesterålen.

I Sør-Norge settes det av 18 milliarder til en rekke prosjekter på øst-vest-forbindelsene E16 og E134. Det skal blant annet bygges nye tunneler over Haukeli på E134.

Regjeringen sier også den vil bruke 105 milliarder på drift og vedlikehold. Arnstad sier veksten i forfallet på veinettet vil stoppe opp tidlig i perioden og så reduseres etter hvert som man tar igjen noe av etterslepet.

– Det er et viktig vendepunkt, sier Arnstad, som også spanderer 20 milliarder på å hjelpe fylkene med blant annet etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene. (©NTB)

16,2 milliarder til skredsikring. Regjeringen legger opp til å bruke i alt 16,2 milliarder til skredsikring på riks- og fylkesveier i åra 2014-2023.

– Det har aldri tidligere blitt brukt så mye penger til skredsikring på veiene, sa samferdselsminister Marit Arnstad da Nasjonal transportplan ble presentert fredag.

Midlene er fordelt med 8,7 milliarder kroner til skredsikring på riksveiene, mens 7,5 milliarder kroner er satt av som statlige tilskudd på fylkesveiene.

Opprettholde bosetning. – Sikring av skredutsatte områder er viktig for å opprettholde en spredt bosetting og sikre at personer og gods kan komme fram på en effektiv og forutsigbar måte. Næringslivet blir påført ekstra kostnader som følge av veistengning på grunn av skred eller fare for skred, sier samferdselsministeren.

– For dem som må reise langs skredutsatte veier til arbeid og skole er sikringstiltakene også med på å gjøre hverdagen lettere og tryggere, avslutter Arnstad.

KrF: Regjeringen leverer ikke. - Regjeringen leverer ikke i nærheten av det som er behovet. Flere store vei- og baneprosjekter skyves ut i tid, og varsles ingen grunnleggende reformer. Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan er lite fremtidsrettet, sier Dagrun Eriksen, fungerende partileder i KrF, i en pressemelding.

Stykkevis og delt. - Dette er ingen fornyelse av samferdselspolitikken. Det er et akutt behov for reformer, men regjeringen tar ingen grunnleggende grep. For noen få prosjekter vil regjeringen vurdere forpliktende vedtak. Dette viser at regjeringen erkjenner problemene, men evner likevel ikke å tenke nytt. Det varsles ingen omorganisering av sektoren, og med denne planen vil det fortsatt bygges stykkevis og delt, sier Eriksen

Sporer av. KrF mener jernbaneutbyggingen går for tregt.

- Med regjeringens tempo vil det ta nærmere 100 år før Bergensbanen er nødvendig opprustet. InterCity-satsingen som regjeringen har skrytt av gjelder bare indre triangel. Tidsfristene er uklare. KrF vil bygge ut hele InterCity, inkludert Oslotunnelen, og det må settes en forpliktende dato for når dette skal stå ferdig, sier Eriksen.

Flere bommer. Fremskrittspartiet mener bilister snart betaler all veibygging her i landet gjennom bompenger.

Etter å ha sett Regjeringen legge fram Nasjonal transportplan fredag, mener Fremskrittspartiet at utviklingen går i feil retning.

– Mindre enn en av tre kroner regjeringen har tatt inn i bil- og drivstoffavgifter, har gått til veibevilgninger over statsbudsjettet. Fra 2006 til 2013 har regjeringen tatt hele 82.000 kroner per innbygger i slike avgifter. Bompenger kommer på toppen av dette, sier Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet (Frp).

– Det sies at alle veier fører til Rom. Med regjeringens politikk kan vi heller trygt si at alle veier fører til bom, sier han i en pressemelding.

Høyre: Tomme løfter. Høyre mener regjeringen kommer med tomme løfter i Nasjonal transportplan som ble lagt fram fredag.

– Vi i Høyre er glad for at regjeringen ønsker å ta i bruk noen nye og bedre løsninger for å bygge raskere vei og bane. Men vi er dessverre redd det bare blir tomme løfter denne gangen også. Prosjektfinansiering har nemlig regjeringen lovet en rekke ganger tidligere, sier Høyre-leder Erna Solberg.

– Dette er et stykke på vei, men ikke i mål. Vi trenger en regjering som gjennomfører ny politikk, ikke bare sier at de vil gjøre det, sier Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øyvind Halleraker.

Høyre er skuffet over at regjeringen ikke er villig til å ta i bruk offentlig -privat samarbeid (OPS).

(©NTB)

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter