Nyheter

Mikrofly forbys etter ulykker

To omkom på Tomb, to i Oppdal.

To menn mistet livet i en mikroflyulykke på Oppdal lørdag. Luftsportforbundet har nå lagt ned forbud mot flytypen Rans S6, som også ble brukt i dødsulykken i Østfold tirsdag.

En av mennene, en 49 år gammel mann fra Oppdal, ble bekreftet omkommet like etter ulykken fant sted. En 23 år gammel mann fra Trondheim ble hentet ut av flyvraket og brakt med luftambulanse til St. Olavs hospital i Trondheim.

23-åringen var alvorlig skadd, og døde senere lørdag ettermiddag på sykehuset.

Utdrikningslag. Flyturen skal ha blitt arrangert i forbindelse med et utdrikningslag. Operasjonsleder Tore Kyllo i Sør-Trøndelag politidistrikt opplyser til NTB at fire personer i utdrikningslaget var vitner til ulykken. De var sterkt preget av ulykken, og ble lørdag fulgt opp av et kriseteam på stedet. Vitnene blir avhørt tidligst søndag.

– Ut ifra vitneobservasjoner vet vi at flyet falt ned under flyging, ikke under landing eller avgang, sier Kyllo til NTB.

Ifølge lokalavisa Opdalingen gikk flyet i bakken like etter at det tok av.

Ulykkesflyet skal ha tatt av mot nord, før det gjorde en u-sving og vendte sørover. Nesten umiddelbart skal det så ha styrtet fra lav høyde. Flyet gikk i bakken bare få meter fra flystripa ved Oppdal flyplass, Fagerhaug. Flyplassen ligger omkring 10 kilometer nordøst for Oppdal sentrum.

Flyforbud. Dette er den andre mikroflyulykken med fly av typen Rans S6 i Norge denne uka. Onsdag omkom 44 år gamle Kjetil Vastveit fra Østfold og 33 år gamle Robert William Durman Maiklem fra Storbritannia etter at et mikrofly av typen RANS S-6S styrtet og begynte å brenne i en åker ved Tomb jordbruksskole i Råde.

Norges Luftsportforbund har derfor besluttet å legge ned forbud mot flytypen inntil videre.

– På bakgrunn av de to alvorlige ulykkene som har vært med mikrofly av typen Rans S6 tirsdag 6. juli og lørdag, har mikroflyseksjonen i Norges Luftsportforbund vedtatt å sette alle fly av denne typen midlertidig på bakken inntil videre årsakssammenhenger er klarlagt, sier fagsjef Tom Bjerke i mikroflyseksjonen i NLF til NTB.

Bjerke anslår at det finnes mellom 35 og 40 mikrofly av denne typen i Norge. Rans S6 er en av de vanligste mikroflytypene i Norge. Flytypen har vært i virksomhet her i landet siden begynnelsen av 1990-tallet.

– Vi ser foreløpig ingen årsakssammenhenger som skulle avdekke at det skulle være noen teknisk grunn til ulykkene. Men forbudet er basert på vårt sikkerhetssystem, som er godkjent av Luftfartstilsynet, sier Bjerke.

Ingen teknisk feil. Leder Tom Berg i mikroflyseksjonens havarikomité deltok lørdag kveld i de tekniske undersøkelsene av ulykkesflyet på Oppdal. Han forteller at det ikke ble funnet noe som kan forklare den tragiske ulykken.

– Vi har ikke avdekket noen tekniske feil eller mangler ved flyet. Det ble gjennomgått nøye før det ble flyttet inn i en hangar for eventuelt nærmere sjekk, sier Berg til NTB.

Han håper nå at øyenvitner kan gi et bedre svar på årsaken til ulykken.

To menn omkom da et mikrofly styrtet ved Råde i Østfold tirsdag. Heller ikke etter denne ulykken ga de tekniske undersøkelsene noe svar på hvorfor flyet styrtet.

Et mikrofly har ett eller to seter og en maksimal avgangsvekt på mellom 300 og 450 kilo. Det er kun lov å fly mikrofly i dagslys og under skydekket. (©NTB)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter