Nyheter

Reagerer med frykt og sinne

Telia politianmeldte i går en trussel som følge av en kontroversiell reklamekampanje. Muslimer reagerer med sinne og frykt på trusselen.

– Jeg vil si en ting til de som har truet: De må søke kunnskap om hvordan de skal bruke de klageinstansene vi har, som Forbruker- og Medietilsynet, sier Yasir Ahmed informasjonsansvarlig i Islamsk Råd Norge (IRN)

– De som truer, uavhengig av tro eller livssyn, mangler kunnskap om hvordan de skal påvirke. Det tilhører ikke normal folkeskikk å true noen, fortsetter han.

Informasjonssjef Kristian Fredheim i Telia Norge bekrefter at Telia har fått en trussel mot seg. Det er ikke kjent hva trusselen består i.

– Det er en politisak nå, og vi har en god dialog med politiet. Vi tar det på alvor og vi tar sikkerheten til våre ansatte på alvor. Trusselen er knyttet til kampanjen, sier Fredheim.

LES OGSÅ: Myndighetene har plikt til å slå ned på hatprat og ekstremisme, mener medieprofessor Charles Ess.

Videoen

En mye omtalt reklamevideo fra Telia har fått en mengde reaksjoner på sosiale medier. Reaksjonene er spesielt rettet mot måten to unge kvinner med hijab fremstilles. Den ene tar av seg hijaben mens hun er ute på gaten og smiler forsiktig, den andre prøver på en hijab foran speilet mens hun tar bilder med telefonen.

Noen har reagert på at kvinnen som tar av seg hijaben ser mer blid ut enn hun som har den på.

LES OGSÅ: Det ikke er fattigdom, men følelsen av utenforskap og diskriminering som bidrar mest til radikalisering, viser ny forskning.

Frykt

Vårt Land ble mandag kontaktet av en muslimsk mann som sa at han hadde sagt opp Telia-abonnementet sitt som følge av videoen. I etterkant av truslene mot Telia valgte han å trekke sitatene han hadde gitt Vårt Land om saken.

I en tekstmelding til Vårt Land skriver han at saken har blitt «litt skummel» nå som Telia har fått en trussel fremsatt mot seg.

Å bruke trussel som virkemiddel til å tvinge noen til stillhet er helt feil, mener Ahmed fra IRN. Selv om han selv reagerte negativt på reklamen, frykter han at trusselen kan være en tung belastning for de som står bak den. Slike trusler bidrar ikke positivt til et allerede skjørt ordskifte, mener han.

– Nå blir det en gruppe som sympatiserer med Telia og de som sympatiserer med de som truer. Jeg er redd for enda mer skittsnakking og hets mellom grupper på nettet, sier Ahmed.

LES OGSÅ: Nå går SV inn for en egen handlingsplan mot islamofobi.

Valgfrihet

Til Nettavisen sier Kjersti Jamne, sjef for privatkunder i Telia Norge, at «Når det gjelder hijab, viser Telia med filmen at man skal være fri til å velge å ta på seg hijab – uten å bli dømt og uten å måtte motta hets og trusler. Det samme gjelder om man velger å ta av hijaben».

Telia har formidlet det samme budskapet i kommentarfeltet under reklamevideoen på selskapets Facebook-side.

Iscenesetting

Informasjonsansvarlig i IRN Yasir Ahmed har markedsføringsbakgrunn, og tror ikke videoen treffer særlig godt.

Videoen har fått stor oppmerksomhet, men de har også fått mye negativ oppmerksomhet fra forbrukerne, mener han.

Det er spesielt ansiktsuttrykkene i videoen og iscenesettingen av jentene som har ført til reaksjoner, tror han.

– Jenta som tar av seg hijaben er glad, mens hun som tar på seg hijaben er litt lei seg når hun tar på seg sløret. Dermed føler mange at de ønsker å fremstille at det første er positivt mens det siste er negativt, sier Ahmed.

Han forteller at de har fått klager fra sinte forbrukere som vil vite hva de bør gjøre.

– Vi har sagt at de bør sende en formell klage til Forbrukerrådet, sier Ahmed.

Enkelte av artiklene i Vårt Land er forbeholdt abonnenter. Vi jobber hver dag for å levere dagsaktuelle nyheter og god journalistikk. Bli abonnent og få tilgang til alt innholdet vårt. Er du allerede abonnent? Takk for at du støtter oss så vi kan fortsette å levere kvalitetsjournalistikk hver dag!

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter