Nyheter

Kaste styrer ekteskap i Norge

KASTESYSTEMET: Det pakistanske kastesystemet lever fortsatt blant konservative norskpakistanere. Med særlig betydning for inngåelse av ekteskap.

- Hvis du spør norskpakistanere vil de si «nei, kastene har ingen betydning.» Men det er dobbeltmoral, så snart du snur ryggen til, betyr kaste noe. Det er det samme i Pakistan, der noe av det første folk spør om er «Hvilken kaste tilhører du?», forteller forsker og antropolog Torunn Arntsen Sajjad ved Høyskolen i Oslo og Akershus.

Arv fra hinduismen. Kaste­begrepet slik vi kjenner det blir for det meste knyttet til det hinduistiske systemet, men eksisterer i ulik grad i flere land i Sør-Asia.

Selve begrepet «kaste» stammer mest sannsynlig fra det portugisiske ordet «casta» som betyr dydig eller ren.

Forsker ved nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, Inger-Lise Lien forteller at kastesystemet fremdeles sitter dypt i Pakistan.

– Det er en arv fra hindusimen som har blitt islamisert. Du gifter deg innen kastesystemet og opprettholder grensene mellom kastene.

Kaste og ekteskap. Både Sajjad og den unge norskpakistanske ingeniørstudenten Hassan Alam forteller at det er i ekteskap at kaste har størst betydning.

– La oss si at foreldrene mine hadde brydd seg om kaste, og jeg hadde funnet en jente fra en lavere kaste enn meg, da hadde det blitt bråk, sier Hassan.

Hvor viktig er kaste i ekteskap for din generasjon i Norge?

– Det har nok blitt mindre med tiden, men det er fortsatt veldig relevant.

Han legger til på e-post at det ikke er like utbredt i Norge, men at mange i Pakistan ser ned på dem av lavere kaste. En følge av dette, sier Hassan, er at foreldre kan nekte barna å gifte seg med personer av lavere kaste.

Yrkesrelatert. Det pakistanske kastesystemet består av et hierarki av tre hovedklasser som i stor grad har vært knyttet til klasse.

Øverst i kastesystemet står de ærbare åndelige kastene som sier de er etterkommere av Muhammed. Denne kasten er den reneste, og tilhører presteskapet. Etter denne kasten er jordbrukerne, som det finnes flest av i Norge. Nederst i kastesystemet er de arbeidende kastene, de som pløyer jord eller klipper hår.

De to store kastene blant norskpakistanere er Gujer og
Jat som begge er tilknyttet jordbruk.

– Også i Norge er kastesystemet sterkt, men det hender man gifter seg på tvers av kastene.

På tross av dette, mener Lien, sitter kastesystemet dypt blant konservative norskpakistanere.

Ikke tillat i islam. - Kastesystemet er et rangordningssystem, en form for sosial lagdeling. Kastesystemet er egentlig ikke tillatt i islam, men i den pakistanske kulturen fødes du inn systemet, sier Sajjad

– Hvor utbredt er kastesystemet blant norskpakistanere, Sajjad?

– Kastesystemet eksisterer. Spørsmålet er hvorvidt man bryr seg om det slik at det får en betydning i viktige sammenhenger.

To rangsystem. Sajjad mener at kastesystemet kan være stigmatiserende og en stressfaktor, spesielt for de som er født inn i en lavkastefamilie.

– Frisør er et anerkjent yrke i Norge, men regnet som lavkaste i Pakistan. Hvis din far var frisør og du ønsker å fjerne deg fra
din fars kastekategori, må du aldri fortelle at faren din er hår­klipper – og heller aldri klippe noen.

Hun forklarer at det opereres med to forskjellige rangsystem innenfor det norskpakistanske miljøet. Et i det norske samfunnssystemet, og et innenfor det norskpakistanske.

– Kan kastetilhørighet styre valg av utdanning?

– Ja, det kan det. Samtidig er utdanning tilgjengelig for alle i Norge og dette medfører at de fra lavere kaster kan studere for eksempel medisin som alle andre. En lege fra en arbeiderkaste kan godt bli minnet på at de er lavest i rangstigen når de møter en høyere kaste i sosiale sammenhenger.

Spurt om kastetilhørighet. Hassan skrev i begynnelsen av året et debattinnlegg i Dagbladet der han kritiserte kastesystemets rolle blant norskpakistanere i Norge.

Han forteller at han fikk flere positive reaksjoner i etterkant av innlegget, men mener at pakistanere flest ikke tør å ta opp temaet fordi det er et tabu tema.

– Hvorfor skrev du innlegget?

– Fordi det var overraskende å høre hvor viktig kastesystemet er for norskpakistanere i dag. Derfor måtte jeg ut å vise at det fortsatt finnes. I Pakistan finnes det jo selvfølgelig, men at det fremdeles eksisterer i Norge er litt rart.

Han forteller at han selv ikke var klar over hvilken kaste han tilhørte før han ble spurt av en klassekamerat på videregående om hvilken kaste han var.

Foreldrepress. Hassan mener det først og fremst er press fra foreldrene som gjør at kaste får en betydning blant unge, noe som han er kritisk til.

– Hvordan kan det din tipp-tipp oldefar gjorde for 100 år ha betydning for hvem du er i dag, spør han retorisk.

Hassan tror ikke kastesystemet kommer til å forsvinne med det første.

– Det kommer til å vare i flere generasjoner, tankegangen må endres. Kastesystemet forsvinner når det stopper og overføres fra foreldregenerasjonen til de unge.

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter