Nyheter

Julen er ikke et eventyr

Kristendommen er ikke tuftet på åndelige opplevelser og synsing, men på historiske hendelser på et bestemt sted på jorda.

TEKSTVERKSTEDET JULAFTEN: Jeg var i fødselskirken i Betlehem og stod og så meg rundt. Det var uvirkelig at det var så konkret at jeg kunne være på det samme stedet. Julefortellingen var ikke en historie løsrevet fra sted og tid. Det skjedde her.

Mens jeg stod der, tok en mann fra byen tak i meg og sa: «Vi i Betlehem er gjestfrie. Vi tilhører et gjestfritt folk. Da Maria kom hit for å føde, så kunne vi ikke la henne føde i samme rom som mange folk og andre menn. Det ville vært uverdig. Hun måtte få et rom hvor det var fred og ro og ikke mange som glodde på henne.»

‘Det skjedde i de dager’

Jeg fikk virkelig oppleve Betlehems befolkning som et gjestfritt folk i den tiden jeg var der. Det var underlig å møte mennesker som identifiserte seg så med julens fortelling. For dem var det deres egen historie og jeg ble minnet om at dette skjedde akkurat her. Han ble født i deres by.

I disse dager leses juleevangeliet til Lukas over hele verden. Det begynner med «Det skjedde i de dager». Kristendommen er ikke tuftet på åndelige opplevelser og synsing, men på historiske hendelser i en bestemt tid i verdenshistorien på et bestemt sted på jorda. Juleevangeliet er ikke et eventyr, men solid plantet på jorda midt i tiden. Det har skjedd. Det er et faktum.

Ikke verdige

Både julehistorien og trosbekjennelsen understreker at dette er faktiske hendelser som har skjedd. Jødene feiret ikke fødselsdager, så dette er den yngste av våre store høytider. Først på 300-tallet ble det bestemt at Jesu fødsel skulle feires 25. desember.

Gjeterne var de første som fikk høre budskapet om at Frelseren var født. Det var ikke så idyllisk som i min julekrybbe hjemme. De ble fylt av redsel. Da fikk de høre ordene: «Frykt ikke! Se jeg forkynner dere en stor glede, en glede for hele folket!»

Gjetere var ikke verdige til å vitne i en rettssak, ifølge Talmud, den viktigste jødiske lovsamlingen. Denne natten er gjeterne de første som får høre det glade budskapet.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Ventetiden er over

Gud kom til jorden. Han kom som et lite barn. Det er som om Gud ikke kunne få understreket sterkt nok at vi ikke behøver å være redde. Gud fødes av en ung kvinne og han får dyrenes matfat til seng.

Englene forkynner hvem Jesus er og gir han den lovprisning han fortjener: «Ære være Gud i det høyeste og fred på jorden blant mennesker Gud har glede i!» Det er Gud selv som gjester oss. Det greske verbet evangelidsomai er kjent fra hellenistisk keiserkult. Det var en god nyhet (evangelion) når en ny keiser var født. Den store frelserkongen er nå født. Det har skjedd. Ventetiden er over.

Julen handler om gjestfrihet. Gud viser sin store gjestfrihet mot oss når han kommer til oss og inviterer oss hjem til seg. Vi inviteres til å åpne hjertene for han. Frykt ikke. Han kommer med bud om en stor glede. Denne gleden, denne Frelseren, er for alle! Gjeterne var de første vitnene til det som hadde skjedd. Nå er det dagens mennesker som skal bringe dette budskapet til kommende generasjoner.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter