Nyheter

Blå Kors ut mot pressens øl-premie

Edruskapsorganisasjon rykker ut mot Presseforbund-utvalg som lovte gratis alkohol til journalister.

– Det er kanskje ikke så rart at vi stadig opplever at media er altfor lite kritiske til alkoholreklame og til alkoholindustrien, når vi her ser hvor lett landets journalistelite tar på å holde seg innenfor det gjeldende lovverk, sier generalsekretær i Blå Kors, Jan Elverum.

Brudd på alko-loven. Han reagerte da han så hvordan Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg på sist helgs Skup-konferanse for gravende journalistikk i Tønsberg lovte gratis øl til gravejournalister på besøk hos utvalgets stand. «Vi spanderer øl om vi ikke kan gi deg minst et godt tips» het det fra utvalget som jobber for å fremme journalisters innsyn i offentlige dokumenter.

Ifølge Blå Kors-generalen er et slikt tilbud ikke bare brudd på alkohollovens paragraf 8-6 som forbyr alkoholholdig drikk som premie i konkurranse. Ettersom tilbudet ble framsatt offentlig på SKUP-konferansens hjemmesider var det også brudd på forbudet mot å bruke alkohol til markedsføring, mener Elverum.

Ergerlige på snikreklame. Blå Kors har de siste årene gjentatte ganger satt søkelys på det de mener er omfattende snikreklame for alkohol gjennom vinomtalen i norsk presse. Nylig vendte komiteen som foreslår endringer i pressens etikk-regler tommelen ned for organisasjonens innspill om særlig aktsomhet mot såkalt tekstreklame i møte med produkter som det ikke er tillatt å annonsere for, som alkohol, legemidler og tobakk.

Lederen i Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg Siri Gedde-Dahl, har ikke noe å utsette på Blå Kors kritikk da Vårt Land legger innvendingene fram for henne.

Tenkte ikke. – Dette tenkte vi rett og slett ikke på. Det var et spontant forslag fra de som skulle gi råd til journalistene, og ikke noe som var vedtatt i utvalget. Vi må selvfølgelig gjøre dette på en annen måte neste gang, sier Gedde-Dahl, til daglig journalist i Aftenposten.

Hun mener det samtidig er «et lite poeng» at alle som søkte utvalgets råd i helgen var fornøyde, og at det dermed ikke ble delt ut en eneste gratis øl.

At Blå Kors setter lovnaden i sammenheng med det de mener er et ureflektert forhold til alkohol blant norske pressefolk, kan Gedde-Dahl forstå.

– Jeg har forståelse for saken. Og det sier noe om vårt forhold til alkohol at vi får ideer som dette, sier Siri Gedde-Dahl.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter