Nyheter

‘La barna få oppleve Norge’

Norske barn kjenner bedre til franske vingårder og spanske strender enn norsk skjærgård og fjell.

Påstanden kommer fra Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

– Mange nordmenn vet ikke hva Norge har å tilby av naturopplevelser. Foreldre bør ta ansvar for å vise sine barn sitt hjemland. Barn rundt hovedstaden trenger å se hvor flott det er i Nord-Norge, for eksempel. Nå blir de dratt med til Frankrike og Spania framfor en tur i Norge, sier Tuftin.

– Lær av tyskerne. Reiselivsdirektøren får støtte av globetrotteren Jens A. Riisnæs (63). Han mener en norgesferie er en del av den naturlige oppveksten i dette landet. Han har lite sans for Norges-turister som haster fra by til by og tror at de har sett Norge.

– Tyskerne, og til dels nederlenderne, er verdens beste turister. Når de kommer til Norge med bobilene sine, har de gjerne med seg sykler, fjellstøvler og fiskestang. De tar rett og slett Norge i bruk. Norske turister kan lære mye av denne måten å feriere på. Tyskerne elsker Norge.

Etter et liv på reisefot trekker Riisnæs følgende konklusjon: Totalt sett har Norge verdens vakreste landskap.

– Når man vurderer både natur- og kulturlandskap, vinner Norge, fortsetter han.

– Hvorfor?

– Det er plasseringen på kloden. Norges plassering langt mot nord gir oss magiske lysforhold. Kombinasjonen av lange kvelder, vakker natur og et velpleid landskap plasserer Norge «on the top of the list», sier Riisnæs.

Kortferie. – Syden er oppskrytt, mener reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin, men innser at norsk reiselivsbransje ikke klarer å konkurrere ut sydenferien.

Når nordmenn i så stor grad velger utlandet i ferien handler det ikke bare om at vi har bedre råd. Noe handler om holdninger og verdisett som er endret, mener Kristian Jørgensen, direktør i Fjord-Norge.

– I tidligere foreldregenerasjoner var det viktigere med friluftsliv. Nå er verden nærmere, og flyreisene billigere. Friluftsliv taper da mot strandliv. Tar foreldre barna med ut i helgene, kan barna bli mer innstilt på å gjøre mer av dette i ferien, sier Jørgensen.

Både Tuftin og Jørgensen erkjenner at nordmenn ikke kjenner godt nok til hva Norge kan tilby.

– Markedsføringen må i større grad rette seg mot barnefamilier. Samtidig må vi motivere nordmenn til å snakke varmt om landet sitt til andre nordmenn, ikke bare til utlendinger, sier Kristian Jørgensen.

Aktiv ferie. – Det er ikke lenger tilstrekkelig med en god seng og vakker utsikt. Nordmenn vil ha en aktiv ferie med opplevelser og de skal være tilrettelagt, sier Kristin Gyldenskog, kommunikasjondirektør i NHO Reiseliv.

Feriepakker med aktiviteter er populært, ikke minst sykling, konstaterer hun. Og Norge er eksotisk og som skapt for aktivitetsferie.

– Hva med å dykke i Saltstraumen? National Geographic rangerte Saltstraumen blant de ti beste dykkestedene i verden.

Treningsferie. En trend er at folk tar sine nye, sunne livsstilsvaner med på ferie.

– Sykling er populært. Treningsferier er folk ellers opptatt av. Flere og flere hotell tilbyr treningslokaler. De serverer selvsagt helseriktig og sunn mat. Det dukker opp egne sport- og treningshotell, sier Kristin Gyldenskog.

Les hele saken i Vårt Lands papirutgave onsdag.

Les mer om mer disse temaene:

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme er journalist i Vårt Lands nyhetsavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter